Springen naar inhoud

LOD en signaal/achtergrondverhouding

• Log in om te kunnen reageren

smurfin

smurfin

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2008 - 17:54

Dag iedereen,

Ik moet de detectielimiet (LOD) en signaal/achtergrond verhouding bepalen.

a) Voor LOD vind ik echter 2 formules:

(1) LOD = 3 x S(b) x C / I
met S(b) = standaardafwijjking op 10 blancometingen
C en I = concentratie en NETTO-signaal (dus gecorrigeerd met blancometing!) van een standaardoplossing

(2) LOD = b + 3 x S(b)
met b = het gemiddelde blancosignaal
S(b) = standaardafwijking op 10 blancometingen
Welke wordt er normaal gebruikt binnen de analytische chemie?

b) Weet er iemand de formule voor de signaal/achtergrond-verhouding: is dit gewoon:

nettosignaal(dus gecorrigeerd met blancometing) / signaal voor blancometing

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 03 januari 2008 - 19:09

Zover ik het zo zie is het verschil dat de eerste de LOD uitdrukt in de concentratie en de tweede in de extinctie.
Zelf werk ik zoveel mogelijk met de extincies, daaraan zie je makkelijker en/of wat er mis is.

De de signaal/achtergrond-verhouding ken/gebruik ik niet voor een analyt.

Veranderd door Gerard, 03 januari 2008 - 19:12

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 11:14

In de analytische milieuchemie (onderzoek van grond en water) wordt de formule LOD = 3 x S(b) gebruikt.
De LOD wordt vastgesteld door een schoon monster te nemen en hier een net meetbare hoeveelheid van de te bepalen stof aan te spiken. Dit monster meet je vervolgens minimaal acht keer, onder herhaalbaarheidscondities (dus zoveel mogelijk gelijke omstandigheden). De LOD (de aantoonbaarheidsgrens) is dan 3 x de standaarddeviatie van de resultaten.

Het risico hierbij is altijd dat je de concentratie van de gespikete stof te hoog neemt. Dan komt je LOD te hoog uit. Immers: de LOD is 3 x de absolute standaarddeviatie (niet de relatieve). Hoe hoger de gespikete concentratie, des te hoger zal de standaarddeviatie zijn en dus ook de LOD. Kunst is om zo laag mogelijk, maar wel in een meetbare concentratie te spiken.

Met de blancowaarde van de meting wordt niets gedaan. Als je blanco een meetbaar signaal geeft, dan heeft dat geen invloed op de LOD. Je meet tenslotte wel iets, dus je blanco is hoger dan de LOD. In zo´n geval heb je een blancoprobleem. Je moet de oplossing dan zoeken in het verlagen van je blanco, niet in het dan maar hoger maken van je LOD.

Ik kan me voorstellen dat andere analytische branches er anders mee omgaan. Het is, ook in de milieuchemie, altijd al een discutabel onderwerp.

Veranderd door Marjanne, 04 januari 2008 - 11:16

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 11:29

b) Weet er iemand de formule voor de signaal/achtergrond-verhouding: is dit gewoon:

nettosignaal(dus gecorrigeerd met blancometing) / signaal voor blancometing

Even voor de duidelijkheid: een blanco is een meting met alles erop en eraan, behalve het monster. Dan heb je het blancosignaal.
Dit is iets anders als het achtergrondsignaal. Het achtergrondsignaal is de signaalsterkte zonder meting, dus zonder injectie of iets dergelijks.
De signaal/ruis-verhouding is de verhouding tussen het signaal bij een meting en het achtergrondsignaal. Deze verhouding is afhankelijk van de hoeveelheid stof die bij de meting betrokken is. Immers: hoe meer stof, hoe meer signaal. Daarom moet je de signaal/ruis-verhouding altijd opgeven in combinatie met de hoeveelheid stof die bij de meting betrokken is.

De signaal/ruis-verhouding wordt in de analytische milieuchemie regelmatig vastgesteld om te controleren of je de LOD nog haalt. Je doet dat door een kleine hoeveelheid stof te meten. De signaal/ruis-verhouding moet dan groter zijn dan een bepaald criterium. Zit je onder dat criterium, dan weet je dat de meetapparatuur aan gevoeligheid heeft verloren en dat je de LOD niet meer haalt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures