gekleurde oplossingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

gekleurde oplossingen

welke zouten in oplossingen geven de oplossing een helder gele kleur zonder neerslag.

de reactie vind plaats met het toevoegen van loog aan een suikeroplossing en we vermoeden dat het komt door een verontreiniging in de suiker.

alvast bedankt
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gekleurde oplossingen

Zilvernitraat, al lijkt me dat stug dat dat in suiker zit.

Re: gekleurde oplossingen

Beschrijf je suikeroplossing eens, de term alleen zegt niet zoveel.

Berichten: 3.145

Re: gekleurde oplossingen

ArcherBarry schreef: welke zouten in oplossingen geven de oplossing een helder gele kleur zonder neerslag.

de reactie vind plaats met het toevoegen van loog aan een suikeroplossing en we vermoeden dat het komt door een verontreiniging in de suiker.

alvast bedankt
Waarom zou het een zout moeten zijn wat als verontreiniging in de suiker zit? Ascorbinezuur (vitamine C) geeft ook een gele oplossing met overmaat loog, maar dat kost wel enige tijd (oxidatie met zuurstof uit lucht veroorzaakt de gele kleur).

Berichten: 19

Re: gekleurde oplossingen

Het is heel goed mogelijk dat de suikeroplossing niet helemaal zuiver is, zeker als de suiker niet pro analyse is, maar van de kruidenier afkomstig. Vaak wordt er aan suiker toevoegingen gedaan om te zorgen dat de korrels niet aan elkaar gaan kleven. Dat kan bijvoorbeeld een heel klein beetje zetmeel zijn, of misschien wel gewoon meel. Hierbij zit ook altijd verontreinigingen als eiwitten. Door verhitting geeft dat aanleiding tot het vormen van gekleurde verbindingen: o.a. Maillard-verbindingen. Door loog toe te voegen wordt dit waarschijnlijk bevorderd omdat de aanwezige eiwitten kunnen uiteenvallen in aminozuren, nodig voor de Maillard-reactie. De hoge pH zou ook de intensiteit van de kleuring kunnen versterken.

Het zou een leuk proefje kunnen zijn om te proberen met actieve kool de kleur uit de oplossing te verwijderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: gekleurde oplossingen

de suiker is glucose 35DE van Cargill uit een 25kg zak bij een groothandel vandaan. (dus niet de kruidenier op de hoek :P )

de oplossing zelf is 100g glucose en 400g water

de reactie is instant en na dat de oplossing een weekend heeft gestaan is het i.p.v. helder citroengeel nu meer goudgeel geworden.

de malliard reacties lijken me plausibel vooral omdat bij de kleuring geen tot minimale warmte wordt gecreëerd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 19

Re: gekleurde oplossingen

Sorry dat het zolang geduurd heeft, en het antwoord zal wel mosterd na de maaltijd zijn. Cargill maakt dextrose uit de hydrolyse van tarwezetmeel. Door kristallisatie wordt deze vervolgens uit de moederloog gewonnen. Afhankelijk van de kwaliteit van de kristallisatie zullen er toch sporen van de moederloog in het produkt achterblijven. Deze moederloog bevat behalve waarschijnlijk verschillende afwijkende suikers zoals pentosen etc. ook aminozuren en proteïnen, evenals andere biologische stoffen. Denk hierbij aan de bron: tarwezetmeel, en de enzymen/micro-organismen die voor de hydrolyse worden gebruikt. Voor een merkbare maillardreactie is maar een minieme hoeveelheid reagens nodig.

Reageer