[scheikunde] Hygrometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[scheikunde] Hygrometrie

Ik kom niet uit het volgende vraagstuk:

* Er worden acetylsalicylzuurtabletten gemaakt en in een container gestord met een inhoud van 1 m3.

* De tabletten worden geproduceerd bij en zijn in evenwicht met de conditie 20 graden C/ 50% RV.

* In de container heerst dezelfde conditie op het tijdstip van sluiting, en de container wordt hermetisch afgesloten.

* Tijdens transport kunnen de condities wel variëren tussen de -20 graden C/20%-80% RV en tussen de +40 graden C/ 40-70% RV.

Extra info

* tabletten hebben een porositeit ("hoeveelheid lucht/gat") tussen de 5 en 20% in.

* Houd voor de tabletten-stortdichtheid als aanwijzing aan dat er zich nog 50% lucht tussen de tabletten zit.

Nu is de vraag: reken uit of er vocht kan condenseren in de container...

Hoe kan ik dit uitrekenen? En heb ik hier een mollier diagram voor nodig?

mollier diagram: http://home.quicknet.nl/qn/prive/v.vander.molen/Mollier.htm

Ik hoop dat iemand mij kan helpen / een hint kan geven..

bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hygrometrie

Het zou bij afkoelen kunnen op het zogenaamde dauwpunt. Hoe je dat verder moet berekenen... geen flauw idee :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Hygrometrie

Je weet het volume aan gas in de container. Uit de RV kun je uitrekenen hoeveel waterdamp zich daarin bevindt.

Reken dan bij de laagste transporttemperatuur uit of er condensatie plaatsvindt door te zien of er meer waterdamp is dan bij die temperatuur mogelijk is.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Hygrometrie

Als het zou gaan om een container met poreuze glazen bolletjes ( dus zonder hygroskopische eigenschappen) zou ik me in deze berekeningen wel kunnen vinden. Maar hoe zit het met de vochtaantrekkende werking van de tabletten? Die zou wel eens heel groot kunnen zijn. Er zijn tabletten die, in kontakt met water, snel uiteenvallen. Ik vermoed dat die ook waterdamp uit de lucht kunnen aantrekken.

Daarnaast is er nog het fenomeen van de capillaircondensatie op basis van de poriengeometrie. Hoe is deze te relateren met de relatieve vochtigheid?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Hygrometrie

hzeil: Bij een huiswerkopgave ga ik er altijd vanuit dat de context voldoende wordt gegeven. Als dit in het hoofdstuk "capillaire werking en bevochtiging van oppervlakken" had gestaan, en de opgave gaf een gemiddelde poriediameter en een specifiek oppervlak, dan wisten we dat dit in aanmerking moest worden genomen.

Overigens praktisch gesproken denk ik niet dat een gewone paracetamoltablet erg hygroscopisch is. Anders zou er bij 20 graden en 50% RV geen evenwicht ontstaan. Verder lossen die krengen in de praktijk slecht op....

Berichten: 45

Re: [scheikunde] Hygrometrie

Het is misschien een domme vraag, maar Hoe kun je met de RV berekenen hoeveel waterdamp zich daarin bevindt? Kun je dan de helft van het volume nemen aangezien er 50% RV geldt? Of moet je dit met de formule P.V = n R.T berekenen?

en waar kun je dan in die formule de 50% RV in vullen? (als de formule gebruikt wordt??)

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Hygrometrie

ff terzijde: paracetamol (rwwh) en acetylsalicylzuurtabletten is niet hetzelfde.

Met zo'n molier diagram kan je zien hoeveel waterdamp (kg/kg) er opgelost zit bij een welbepaalde temp en RV vochtigheid.

Maar intuitief zou ik zeggen dat er condenseert: Als er een temperatuur heerst van 40°C met 70%RV (een heleboel water) dan moet er toch iets condenseren bij -20°C of snap ik de vraag niet goed?

Als ik in dat diagram de begincondities invul, is het dauwpunt 9.26°C vanaf deze temperatuur is de RV 100% en begint er condensatie. (Zeker dat er -20°C staat?)

Reageer