Springen naar inhoud

Fenol-chloroform extractie

• Log in om te kunnen reageren

Legolas1987

Legolas1987

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2008 - 18:09

Bij een fenol-chloroform extractie, bevindt de chloroform zich dan in de organische fase?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2008 - 18:16

Beschrijf eens wat een fenol-chloroform-extractie is?

Ik ken deze twee stoffen in één extractie alleen bij de extractie van fenol uit water m.b.v. chloroform. En ja, dan is de chloroformfase de organische fase.

Veranderd door Marjanne, 05 januari 2008 - 18:16

Legolas1987

Legolas1987

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2008 - 17:50

Methode
Ik denk zelf wel dat chloroform in de waterige fase gaat zitten?

Veranderd door Legolas1987, 25 januari 2008 - 17:52

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2008 - 18:22

Chloroform lost niet op in water. Daarbij hoeft de organische laag niet altijd boven te zitten. Wat zorgt er overigens voor dat dat wel vaak het geval is?

Amethist

Amethist

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 21:17

Bij een fenol-chloroform extractie, bevindt de chloroform zich dan in de organische fase?

Fenol-chloroform is de organische laag ;)
Beiden mengen niet met water

ethyllithium

ethyllithium

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 18:07

Dat de organische laag zich boven of onder de waterlaag bevindt heeft te maken met de dichtheid van een stof (het oplosmiddel). Water heeft een dichtheid van +/- 1. De meeste organische moleculen hebben een dichtheid van <1. Hierdoor bevindt de organische laag zich meestal boven de waterlaag. Chloroform (en andere halogeenhoudende organische oplosmiddelen) hebben een dichtheid <1, zijn dus zwaarder dan water en zakken eerder naar de bodem.

Bij dit type voorbeeld is chlorform de organische fase en water de waterlaag. Het phenol voelt zich meer thuis in het chloroform dan in het water en zal dus in de organische laag (chloroform) gaan zitten

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 18:17

mm, ik heb deze week in het labo nicotine-gehalte moeten bepalen in tabak. Om de nicotine te isoleren deden we het volgende:

eerst Ba(OH)2 toegevoegd, om de pH optimaal te brengen.
Dan tolueen plus chloroform toegevoegd.

De tolueenfase bevond zich onderaan, met de nicotine daarin opgelost. Bovenaan lag de chloroform/water laag. Dat zei de docent toch, maar ik vraag mij af of dit klopt plus waarvan het nut??

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2009 - 13:56

Dat de organische laag zich boven of onder de waterlaag bevindt heeft te maken met de dichtheid van een stof (het oplosmiddel). Water heeft een dichtheid van +/- 1. De meeste organische moleculen hebben een dichtheid van <1. Hierdoor bevindt de organische laag zich meestal boven de waterlaag. Chloroform (en andere halogeenhoudende organische oplosmiddelen) hebben een dichtheid <1, zijn dus zwaarder dan water en zakken eerder naar de bodem.

Typfout: Chloroform (en andere halogeenhoudende organische oplosmiddelen) hebben een dichtheid >1

# Moderatoropmerking
Beryllium: je hebt gelijk, maar moet je daar nou een ruim jaar oud topic oprakelen...?

Veranderd door Beryllium, 03 juli 2009 - 07:54

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2009 - 08:14

Nou ja, ik waardeer altijd aan Chemieforum dat de informatie doorgaans juist is, dus ik dacht.. Geef het even aan...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures