Fenol-chloroform extractie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Fenol-chloroform extractie

Bij een fenol-chloroform extractie, bevindt de chloroform zich dan in de organische fase?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fenol-chloroform extractie

Beschrijf eens wat een fenol-chloroform-extractie is?

Ik ken deze twee stoffen in één extractie alleen bij de extractie van fenol uit water m.b.v. chloroform. En ja, dan is de chloroformfase de organische fase.

Berichten: 11

Re: Fenol-chloroform extractie

Methode

Ik denk zelf wel dat chloroform in de waterige fase gaat zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fenol-chloroform extractie

Chloroform lost niet op in water. Daarbij hoeft de organische laag niet altijd boven te zitten. Wat zorgt er overigens voor dat dat wel vaak het geval is?

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Fenol-chloroform extractie

Bij een fenol-chloroform extractie, bevindt de chloroform zich dan in de organische fase?
Fenol-chloroform is de organische laag ;)

Beiden mengen niet met water

Berichten: 6

Re: Fenol-chloroform extractie

Dat de organische laag zich boven of onder de waterlaag bevindt heeft te maken met de dichtheid van een stof (het oplosmiddel). Water heeft een dichtheid van +/- 1. De meeste organische moleculen hebben een dichtheid van <1. Hierdoor bevindt de organische laag zich meestal boven de waterlaag. Chloroform (en andere halogeenhoudende organische oplosmiddelen) hebben een dichtheid <1, zijn dus zwaarder dan water en zakken eerder naar de bodem.

Bij dit type voorbeeld is chlorform de organische fase en water de waterlaag. Het phenol voelt zich meer thuis in het chloroform dan in het water en zal dus in de organische laag (chloroform) gaan zitten

Berichten: 552

Re: Fenol-chloroform extractie

mm, ik heb deze week in het labo nicotine-gehalte moeten bepalen in tabak. Om de nicotine te isoleren deden we het volgende:

eerst Ba(OH)2 toegevoegd, om de pH optimaal te brengen.

Dan tolueen plus chloroform toegevoegd.

De tolueenfase bevond zich onderaan, met de nicotine daarin opgelost. Bovenaan lag de chloroform/water laag. Dat zei de docent toch, maar ik vraag mij af of dit klopt plus waarvan het nut??

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Fenol-chloroform extractie

Dat de organische laag zich boven of onder de waterlaag bevindt heeft te maken met de dichtheid van een stof (het oplosmiddel). Water heeft een dichtheid van +/- 1. De meeste organische moleculen hebben een dichtheid van <1. Hierdoor bevindt de organische laag zich meestal boven de waterlaag. Chloroform (en andere halogeenhoudende organische oplosmiddelen) hebben een dichtheid <1, zijn dus zwaarder dan water en zakken eerder naar de bodem.
Typfout: Chloroform (en andere halogeenhoudende organische oplosmiddelen) hebben een dichtheid >1

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: je hebt gelijk, maar moet je daar nou een ruim jaar oud topic oprakelen...?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Fenol-chloroform extractie

Nou ja, ik waardeer altijd aan Chemieforum dat de informatie doorgaans juist is, dus ik dacht.. Geef het even aan...

Reageer