Evenwichtspotentiaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

Evenwichtspotentiaal

Beste mensen,

in mijn cursus 'Analytische chemie' over het deel redoxanalyse is er kort sprake van de evenwichtspotentiaal. Ik begrijp dat de redoxpotentiaal tijdens bv. een titratie van een reductor (bv. Fe2+) met een oxidator (bv. MnO4-) voortdurend verandert, dat die van de reductor stijgt en die van de oxidator daalt totdat ze gelijk zijn, en de bekomen potentiaal noemt men de evenwichtspotentiaal.

Nu is er blijkbaar een verschil met de potentiaal bij het equivalentiepunt. Maar vanwaar komt dit verschil? Komt dit doordat bij mengen van twee systemen (bv Fe2+-oplossing met een KMnO4-oplossing) zich een evenwicht zal instellen waarbij de bijhorende potentiaal dan verschilt van de potentiaal bij volledige afloop van de reactie? Vandaar dat dus bij redoxtitraties de potentiaal bij het EP (benaderend waarschijnlijk) gelijk gesteld wordt aan de evenwichtspotentiaal, gezien volledige afloop van de reactie (evenwicht sterk naar rechts bij EP)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Evenwichtspotentiaal

Is de evenwichtspotentiaal van een cel niet gewoon de celspanning zoals die wordt gemeten zonder dat er stroom loopt? Dus NIET door er gewoon een voltmeter overheen te zetten?

Berichten: 552

Re: Evenwichtspotentiaal

Ja dat is zo, maar hier spreek ik over het potentiaalverloop van een redoxtitratie. Nu ja, tijdens mijn post is het inzicht gegroeid en heb ik praktisch zelf een antwoord gegeven op mijn vraag. In de kwantitatieve analyse poogt men de ligging van het evenwicht zover mogelijk naar rechts te plaatsen, door goede keuze van bv de oxidator (standaardpotentiaalverschil van minstens 0,4 V), waardoor de potentiaal bij volledige afloop van de reactie (bij het EP) gelijk is aan de evenwichtspotentiaal. Wanneer de reactie minder kwantitatief verloopt, dus bv in het geval van permanganaat op ijzer(II) bij hogere pH, neemt het evenwicht "te vroeg" plaats, maw het EP is nog niet bereikt en men meet dus verkeerde concentratie van ijzer(II).

Reageer