Actieve kool: organisch of niet?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Actieve kool: organisch of niet?

Actieve kool, is dat organisch of niet? Aanleiding van de vraag is een vraag op ons forum. ( http://www.natuur-forum.be/topic.asp?TOPIC_ID=6217 )

Er staan wel een paar onwaarheden in bovenstaand topic, maar de vraag blijft onopgelost:

Zuivere actieve kool (als die al bestaat?) die dus enkel bestaat uit C-atomen: Is dat dan nog organisch of anorganisch? (zelfde vraag bv voor diamant?) En waarom?

Berichten: 8

Re: Actieve kool: organisch of niet?

Het is een element op zich... Dus de koolstof opzich is NIET organisch. Daar in tegen, actieve kool is een schoonmaker en heeft dus wel degelijk organische eigenschappen.

Dus ga er vanuit dat Actieve kool organish is Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Actieve kool: organisch of niet?

In de milieuchemie maakt men onderscheid tussen de bepaling van organische koolstof en anorganische koolstof. Deze laatste betreft koolzuurgas, carbonaat en bicarbonaat. Elementair koolstof wordt hierin niet meegenomen.

Daarentegen wordt elementair koolstof wèl meegenomen in de bepaling van organisch koolstof (van diamant weten we dit overigens niet, geloof ik).

In die zin zou koolstof organisch kunnen zijn, maar ik ben er toch niet gelukkig mee...

In de verwijzing naar het natuurforum.be kun je lezen dat de oorsprong van een stof als argument wordt gehanteerd: koolstof is van biologische oorsprong en dus organisch, redeneert men. Of: koolstof is door organismen omgebouwd tot organische moleculen, dus organisch. Maar ja.., dan zou ook ijzer en enkele andere metalen organisch zijn; die zijn ook door organismen ingebouwd in organische moleculen.

Ik vind het moeilijk. Mijn gevoel zegt: elementen als zuurstof, waterstof, ijzer, enz., zijn anorganisch. Zij worden pas ´organisch´ op het moment dat ze in een organisch molecuul zitten ingebouwd. Als dat wordt doorgetrokken voor koolstof, dan is het element koolstof, in welke vorm dan ook, ook anorganisch.

Maar ik sta open voor elke andere mening.

Re: Actieve kool: organisch of niet?

Ik maak me er niet druk over omdat er geen echte tegenstelling bestaat tussen organische en anorganische chemie

Het antwoord kan alleen gegeven worden als je definities voor anorganisch en organisch hebt vastgesteld en tot dat moment blijft het getouwtrek over wie er gelijk heeft.

Zoals bv Marjanne zegt dat ze bestaan in de milieuchemie maar daar is de definitie blijkbaar niet sluitend omdat diamant niet toegedeeld kan worden.

Berichten: 2

Re: Actieve kool: organisch of niet?

Gerard schreef: Ik maak me er niet druk over omdat er geen echte tegenstelling bestaat tussen organische en anorganische chemie

Het antwoord kan alleen gegeven worden als je definities voor anorganisch en organisch hebt vastgesteld en tot dat moment blijft het getouwtrek over wie er gelijk heeft.

Zoals bv Marjanne zegt dat ze bestaan in de milieuchemie maar daar is de definitie blijkbaar niet sluitend omdat diamant niet toegedeeld kan worden.
Ik geef je gelijk in het feit dat men niet persé een onderscheid moet maken tussen organische en anorganische chemie. Maar voor de persoon die de vraag stelde is het wel "belangrijk" aangezien organische en anorganische stoffen op verschillende stortplaatsen moeten gestort worden (in België toch). Nuja, het is een beetje muggenziften, maar vond het toch een interessante vraag :oops: .

@ Marjanne: De oorsprong van het element om te bepalen of iets organisch is of anorganisch is al lang achterhaald. Dus wat men daar op natuurforum aanhaald is eigenlijk niet correct.

Berichten: 516

Re: Actieve kool: organisch of niet?

We weten al lang dat de indeling op basis van oorsprong al lang achterhaald is. Dus geen nut om daar verder bij te blijven stilstaan. Een sluitende definitie zal er waarschijnlijk nooit komen, zodat de indeling ietwat arbitreit of gevoelsmatig kan gebeuren.

Nu in het geval van die persoon dat dat belangrijk vond, ik zou hem dan aanraden eens te gaan informeren bij die stortplaatsen. Zij zullen wel het best de regelgeving en / of wetgeving daaromtrend kennen. Ze zullen niet zomaar afval aannemen dat ze niet mogen storten. Dus eigenlijk is het niet belangrijk of het nu organisch of anorganisch is, het belangrijkste is dat de stortplaats in kwestie het aanneemt of niet ...

Reageer