Springen naar inhoud

ethanol 96%

• Log in om te kunnen reageren

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 18:33

Willecht een heel belachelijke vraag, maar als je het solvent ethanol 96% hebt, bestaat dit solvent dan uit 96% zuivere ethanol + 4 % water?

groetjes
Stef.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 18:37

Hoogst waarschijnlijk wel he ;) Dus op 100 ml oplossing heb je 96 ml ethanol en 4 ml water

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 19:11

Extra aanvulling: er is ook een klein verschil tussen massa en volume percentage.

Papi

Papi

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 19:21

Daar ben ik niet zo zeker van bij ons op school is de 96% ethanol aangevuld met 4%ether..

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 19:50

Dat denk ik niet, jouw school zal de ethanol die gerecupereerd wordt, zelf proberen te zuiveren (of laten zuiveren) door destillatie. Dan kan je geen hogere zuiverheid krijgen dan ongeveer 96% ethanol+ water (azeotropie). De ether wordt er bij gedaan om het geheel te denatureren, kwestie van geen belastingen te moeten betalen op "zuivere" ethanol.

Papi

Papi

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 19:52

Dit zijn aangekochte flessen dus ik denk niet dat het zelf gerecupereerd is..

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 08 januari 2008 - 19:58

Het etiket is leidend, als er op staat 96% ethanol dan zit er niets anders in dan ethanol en water.
Als er 4% ether in zit dan zal het vermeld worden eventueel kom je genatureerde alcohol als vermelding tegen dan is het ongeschikt voor menselijke consumptie en bvedoeld voor schoonmaak doeleinden ed. en niet echt als reagens.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures