practicum dunne laag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

practicum dunne laag

op dit moment doen we dit practicum met viltstift en als loopvloeistof aceton met 1% ET-OH,dit werkt goed maar.....

mijn vraag is of iemand een ander en net zo duidelijk en eenvoudig dunne laag practicum weet. Afbeelding

Berichten: 516

Re: practicum dunne laag

Ik denk dat voor die eenvoudige proef wel 1001 loopvloeistoffen bestaan... ethanol, methanol, benzeen, tolueen ....

(nadeel is dat bovengenoemden wel enigsinds giftiger zijn dan ethanol)

Berichten: 5

Re: practicum dunne laag

jahh..ok ..bedankt ,maar blijft de vraag of er iemand ergens op de plank een zelfde soort,maar dan anders, practicum heeft liggen en dat allemaal op vmbo-tl niveau. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: practicum dunne laag

Mja principe blijft hetzelfde, je scheidt er gewoon stoffen mee.

Berichten: 5

Re: practicum dunne laag

jahh...thanks... dit practicum valt inderdaad bij ons onder het hoofdstuk scheidingsmethoden ,...maar ik wil graag wat variatie aanbrengen zonder het item dunne-laagchrom. te verlaten..ook al om practische redenen

kijk..we doen dit practicum als volgt ;

glasplaat met silicagel 60 F 254 als stationaire fase

aceton/1%ET-OH als mobiele fase

viltstift edding 3000 als monster.

gaat prachtig!

wat ik graag wil is.. eigenlijk..dat iemand zegt " ohh..dan moet je dit monster nemen en deze loopvloeistof ...krijg je een prachtig plaatje met een mooie scheiding van de samenstellende componenten over een loopafstand van

ca. 13 cm..hoef ik het wiel niet meer uit te vinden Afbeelding

Berichten: 223

Re: practicum dunne laag

Pink Panther schreef: Ik denk dat voor die eenvoudige proef wel 1001 loopvloeistoffen bestaan... ethanol, methanol, benzeen, tolueen ....

(nadeel is dat bovengenoemden wel enigsinds giftiger zijn dan ethanol)
lang leve de zuurkast 8-)

Berichten: 6

Re: practicum dunne laag

De kleuren van M&M's hebben wij ooit eens op een TLC plaatje gedaan.

Je lost daartoen een M&M op in EtOH (niet stukmaken, anders krijg je ook chocolade. gewoon een beetje indopen in de etoh totdat die kleur eraf weekt en dan de inmiddels bruine M&M eruit halen voordat het chocolade ook begint op te lossen.

maak dan een TLC met daarop de diverse opgebrachte M&M-kleuren en neem als mobiele fase etOH ethylacetate 1:3 (of andersom). Daar moet het wel mee lukken denk.

Dan zie je dat de paarse M&M bestaat uit meerde kleuren, net als de oranje etc.

Reageer