[scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[scheikunde] eiwitgehalte berekenen

De vraag is :

3) Hoeveel millimol zwavelzuur 0.03 mol/l was er voor de titratie aanwezig in de erlenmeyer en hoeveel millimol heeft zich verbonden met de overgedestilleerde ammoniak?

we hebben met een erlenmeyer van 50 ml gewerkt

dus er was 0.03mmol/ml x 50ml = 1.5 mmol zwavelzuur aanwezig. we hebben 17.5 ml NaOH toegevoegd voor de titratie. Nu is mijn vraag of ik die 17.5ml moet aftrekken van die 50 ml zoals :

50.0 - 17.5 = 32.5 ml

32.5 ml x 0.03 mmol/ml = 0.975 mmol

of moet ik het anders doen?

de concentratie van NaOH is 0.0995 mol/l (en er werd dus 1.74 mmol NaOHverbruikt tijdens de titratie) [ 0.0995 mmol/ml x 17.5 ml = 1.74 mmol ] en er werd 0.87 mmol zwavelzuur geneutraliseerd ( 1 mol zwavelzuur --> 2 mol NaOH en dus 1.74 / 2 = 0.87)

alvast bedankt

Berichten: 24

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Dit is mijn 2de oplossing, ik twijfel tussen beide :S

Daar er 0.87 mmol H2SO4 geneutraliseerd werd door de NaOH tijdens de titratie was er dus voor de titratie ook 0.87 mmol H2SO4 aanwezig voor de titratie.

50 ml x 0.03 mmol/ml = 1.5 mmol (was aanwezig voor de destillatie en de titratie)

1.5 mmol - 0.87 mmol = 0.63 mmol. (is verbonden met NH3 tijdens destillatie )

Er heeft zich 0.63 mmol H2SO4 verbonden met de gedestilleerde NH3.

Berichten: 516

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Ik begrijp niet veel van wat je hier allemaal zegt. En dat begint bij de titel. Wat heeft jouw vraag met eiwitgehaltes te maken?

Er is wel nog iets wat ik niet snap in jouw opgave. Je zegt dat je in een erlenmeyer van 50 ml werkt. Hoe kan je daar dan 50 ml zwavelzuuroplossing én 17.5 ml NaOH-oplossing in doen?

Je moet het toegevoegde volume NaOH zeker niet aftrekken van het volume zwavelzuuroplossing. Beide oplossingen hebben immers een totaal andere concentratie aan stof, en dan nog moeten ook de reactiecoëfficiënten in rekening gebracht worden.

Dus je moet met het aantal mol werken. Het aantal mol van NaOH aftrekken van het aantal mol zwavelzuur en dan zou je het juiste moeten uitkomen.

Als je de juiste volumes van elke gebruikte oplossing geeft, kunnen we je beter helpen denk ik. Maar nu snap ik zo goed niet wat je eigenlijk bedoelt...

Berichten: 24

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

het heeft wel te maken met eiwitgehalte, zo noemt het practicum, je moet natuurlijk eerst enkele berekeningen doen en daar loop ik een beetje vast.

1) Hoeveel millimol NaOH 0.0995 mol/l werd er verbruikt tijdens de titratie (als je met zwavelzuur gewerkt hebt).



c(NaOH) = n(NaOH) / V(NaOH)

n(NaOH) = c(NaOH) . V(NaOH)

= 0.0995 mmol/ml x 17.5 ml

= 1.74 mmol NaOH werd verbruikt tijdens de titratie.

2) Hoeveel millimol zwavelzuur werd door de NaOH geneutraliseerd? (bedenk dat volgens reactievergelijking 1 mol NaOH reageert met 0.5 mol zwavelzuur!)

1 mol H2SO4 --> 2 mol NaOH

1000 mmol H2SO4 --> 2000 mmol NaOH

↓: 1149.25

↓ : 1149.25

0.87 mmol H2SO4 --> 1.74 mmol NaOH

3) Hoeveel millimol zwavelzuur 0.03 mol/l was er voor de titratie aanwezig in de erlenmeyer en hoeveel millimol heeft zich verbonden met de overgedestilleerde ammoniak?

dit heb ik al, bij vraag 3 zit ik vast en weet ik niet hoe ik het moet doen. mijn 2de oplossing klinkt het meest logisch maar 100% zeker ben ik niet:

Daar er 0.87 mmol H2SO4 geneutraliseerd werd door de NaOH tijdens de titratie was er dus voor de titratie ook 0.87 mmol H2SO4 aanwezig voor de titratie.

50 ml x 0.03 mmol/ml = 1.5 mmol (was aanwezig voor de destillatie en de titratie)

1.5 mmol - 0.87 mmol = 0.63 mmol. (is verbonden met NH3 tijdens destillatie )

Er heeft zich 0.63 mmol H2SO4 verbonden met de gedestilleerde NH3.

Berichten: 516

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Een tip voor de volgende keer dan: noem het topic dan niet "eiwitgehalte berekenen" maar iets als zwavelzuurtitratie ofzo. Nu kan het zijn dat er heel wat mensen dit niet lezen omdat ze niets over eiwitten kennen, terwijl het genieën zijn in anorganische chemie. Kortom, zie dat de titel past bij de inhoud van het topic, en niet bij de inhoud van jouw cursus.

Verder lijken de berekeningen in orde. Dat is tenminste als je beginvolume aan zwavelzuuroplossing 50 ml was (nog vóór je er iets anders aan toevoegde!!!).

Ik veronderstel dat je eerst gedestilleerd hebt en dan getitreerd? Anders zit er nog wel een kleine fout in.

(lees ook eens het helponderwerp over het plaatsen van sub- en supperscripten, dat maakt het lezen van chemische formules veel aangenamer)

Berichten: 24

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

ok bedankt voor de info

ja inderdaad we hebben 50ml zwavelzuur getitreerd in een erlenmeyer, dat bedoelde ik met een erlenmeyer van 50 ml zwavelzuur :D

ik zit niet zoveel op chemieforum, nu gewoon was ik aan het twijfelen.

klopt de rest ook ? alvast bedankt voor de goede hulp =)

4) Hoeveel millimol ammoniak is er uit het monster vrijgekomen? (zie reactievergelijkingen)

2 NH3 + H2SO4  (NH4)2SO4

2 mol NH3 komt overeen met 1 mol H2SO4

0.63 mmol x 2 = 1.26 mmol

1.26 mmol NH3 komt overeen met 0.63 mmol H2SO4

5) Hoeveel gram organische stikstof bevat het monster?

(1 mol ammoniak bevat 1 mol N of 14.01g N)

1 mol NH3 bevat 14.01 g N

1000mmol NH3 bevat 14.01 g N

↓:793.651 ↓:793.651

1.26 mmol NH3 bevat 0.01765 g N

6) Hoeveel % N bevat het veevoeder?

Er werd 1.00g kattenvoer afgewogen op de precisiebalans. Dit betekend dat dus 0.01765 x 100 = 1.77% N is.

7) Hoeveel % eiwit bevat het veevoeder?

% eiwit = % N x k  1.77% x 6.25 = 11.1%

Berichten: 516

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Ook deze berekeningen lijken mij te kloppen. Enkel met punt 7 zou ik je niet kunnen helpen. Waar staat k voor? Hoe kom je hier allemaal aan?

De enige opmerking dat ik nog kan geven is dat een kat geen vee is, dus het ook geen veevoeder kan zijn (of geen kattenvoer natuurlijk), maar dat is enkel een detail.

Nu hoop ik zelf dat ik niets over het hoofd heb gezien, anders ben ik je hier volledig fouten dingen aan het zeggen natuurlijk :s (maar dan zullen anderen me wel verbeteren)

Berichten: 24

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

ja het was normaal met veevoeder maar we hebben de proef gedaan met kattenvoer, het stond zo in mijn map.

de k-waarde is de omzettingsfactor en die is gegeven (heeft de leerkracht gegeven)

alvast bedankt voor de hulp!

Berichten: 8

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Ik moet eiwitgehalte in eiwit en eigeel berekenen.. alleen ik heb geen idee waar ik moet beginnen? Kan iemand me helpen?

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Begin eens te vertellen met wat je hebt voor de berekening. ;)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Ík weet niet of dit helpt, maar :

 Eiwitknipper (25 g natriumhydroxide in 1 L demiwater )

 Eiwitreagens (10 g blauw kopersulfaat, CuSO4¬¬.H2O )

Reageerbuis 1: Hier doen we een beetje eigeel in, met behulp van een pipet.

Reageerbuis 2: We doen er 3 druppels eiwitoplossing in.

Reageerbuis 3: Hier doen we 3 druppels water in.

Maar ik denk dat we het verkeerd uit hebben gevoerd, dat we ook de hoeveel heid eigeel hadden moeten meten. Ik weet dus niet of je hier wat aan hebt..

Berichten: 306

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Bekijk anders ook eens deze site

http://www.vwo-campus.net/downloads/Eiwit_...ng_leerling.pdf

Veel succes

Berichten: 8

Re: [scheikunde] eiwitgehalte berekenen

Bedankt =)

Reageer