[scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

[scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

Hallo,

Wij hebben een practicum gedaan voor het bepalen van de concentratie Fe2+ in een bekend en onbekend monster. Dit practicum is goed gelukt,

maar we moeten ook bepaalde dingen in de discussie vernoemen.

Het gaat er natuurlijk allemaal om welke methode betrouwbaarder is.

Wij hebben gewerkt met monsters waarbij ongeveer 2800 mg/l Fe2+ zat en met monsters waarbij ongeveer 250 mg/l zit.

Vraag was: Bij de analyse van een monster met maximaal 25 mg/l Fe2+, welke methode is betrouwbaarder? Spectrofotometrie of titrimetrie?

Zelf dacht ik dat hierbij titrimetrie betrouwbaarder was omdat het gaat om een concentratie veel kleiner dan de waarden waarmee wij gewerkt hebben.

Er moet dus meer titrant (KMnO4) toegevoegd worden en de meetfout wordt dus kleiner. De spectrofotometer is gevoeliger voor hogere concentraties.

Tweede vraag: In het monster kunnen behalve ijzer(II) ionen ook ijzer(III) ionen voorkomen. Welke methode is dan betrouwbaarder? Of maakt het niets uit?

Hierop weet ik geen antwoord. Zelf denk ik de spectrofotometrische omdat hierbij een stof toegevoegd wordt die ALLEEN met ijzer(II) ionen reageert en dus de ijzer(III) ionen er niet toe doen. Ik dacht dat misschien KMnO4 ook met ijzer(III) ionen kan reageren en er dus het volume aan toegevoegd titrant groter is dan zou moeten. Maar zeker weet ik dit niet.

Is er iemand die dit wel weet?

Alvast bedankt ...

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

zo te zien werk je met een verdunningen dus kijk eens naar de pipeteerfout. (hoe nauwkeurig is je materiaal) en fouten van je andere glaswerk

werk je bij de fotometer met een ijkreeks? wat zijn daarbij de fouten? Wat zijn de fouten bij het titreren (hoe nauwkeurig is de concetratie bekent etc tc...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

Naar welk oxidatiegetal kun je Fe3+ nog verder oxideren?

Nou, geen dus. ;)

En als die spectrofotometrische bepaling berust op het toevoegen van thiocyanaat dan wel salicylzuur, die reageren juist alleen maar met Fe3+, wat dus inhoudt dat je eerst alle Fe2+ zult moeten oxideren naar Fe3+. Als er dan al Fe3+ inzit, tja... :)

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

Dit zijn de stoffen die toegevoegd zijn bij spectrofotometrie:

- 10 ml o-fenantroline.

- 10 ml ammoniumacetaat toe.

We moeten er van uit gaan dat er zowel ijzer(II) als ijzer (III) ionen in zitten.

En over het algemeen mogen we ervan uitgaan dat een titrimetrische methode even betrouwbaar is als een spectrofotometrische methode. Bij titreren heb je inderdaad titreerfouten, maar bij beide methoden wordt gepipeteerd.

Alleen de vraag was of dat ook zo is als er zowel ijzer(II) als ijzer(III) ionen in zitten (vraag 2). En bij een concentratie van 25 mg/l Fe2+ (vraag 1)... welke methode dan betrouwbaarder is.

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat het niets uitmaakt.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

Welke spectrometrische methode gebruik je?

Alleszinds, naar mijn mening, zal het aanwezige Fe3+ de titrimetrische methode niet storen.

Alhoewel: indien je een potentiometrische titratie uitvoerd zal de potentiaalsprong worden gereduceerd, wat dan op die manier tot een minder nauwkeurige bepaling zal leiden van je EP

Nog een opmerking (derde keer dat ik dit bericht bewerk):

Zou het niet mogelijk zijn dat in aanwezigheid van Fe3+ het evenwicht van de redoxreactie naar links zal lopen waardoor je minder Fe2+ detecteert dan feitelijk aanwezig is??

MnO4- + 5Fe2+ + 8H+ <=> 5Fe3+ + Mn2+ + 4H2O

Vandaar dat je de titratie ook zeker niet in basisch midden mag laten lopen, gezien de afname van oxidatieve eigenschappen van permanganaat tov ijzer(II)-ion

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

Ik heb nog even wat over de titratie ... en als het goed is gebeurt het volgende:

Fe2+ionen worden door kaliumpermanganaat geoxideerd tot Fe3+. Het eindpunt van de titratie is kenbaar aan de blijvende rose kleur veroorzaakt door de overmaat kaliumpermanganaat.

Dus zou de spectrofotometrische methode veel beter zijn voor het bepalen van de ijzer(II) concentratie terwijl er ook al ijzer(III) ionen in zitten.

Dit bij de volgende reactie: MnO4- + 8H+ + 5Fe2+ <---> Mn2+ + 5Fe3+ + 4H2O

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

De overmaat kaliumpermangaat bij het EP kun je perfect bepalen door een blanco-titratie uit te voeren, dus dat zou niet de reden zijn waarom de spectrofotometrische methode de meest accurate zou zijn. Ik denk eerder door de redenen die ik eerder heb aangehaald; ik hoop alleen op bevestiging :)

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Bepaling Fe2+ concentratie

Het is in ieder geval een redoxtitratie die we hebben uitgevoerd.

Je laatste opmerking zou best kunnen kloppen ... hier zal ik op een of andere manier achter proberen te komen :P

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Heb nu toch weer een paar ideeen die ik uit kan zoeken en dan maar hopen dat het goed is :)

Reageer