Springen naar inhoud

etsen

• Log in om te kunnen reageren

tim jongkees

tim jongkees

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2008 - 12:36

Ik ben op zoek naar een methode om een foto op de metalen Roestvaststaal, Messing en Koper over te brengen en daarna zwart in te etsen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ThermoSci

ThermoSci

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2008 - 13:59

Probeer eens cotact te leggen met fabricanten van printplaten.
Een bij mij bekende is Ramaer Printed Circuits (Helmond). Misschien dat zij iets kunnen vertellen? (Kan bedrijfs geheim zijn dus verwacht niet te veel informatie).

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2008 - 09:39

Op messing en koper is een eitje.... spuiten met fotogevoelige lak ( te koop bij bv. Conrad.nl) belichten met een gloeilamp of hoogtezon/gezichtsbruiner, ontwikkelen in natronloog ( 3 gram per liter ) en etsen met ammoniumpersulfaat. Dit alles is precies zoals bij printplaten etsen en kun je nalezen op bijvoorbeeld http://www.circuitsonline.nl
RVS etsen is andere koek.

klein is fijn

klein is fijn

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2008 - 11:09

Daarmee ets je het totaal weg, niet zwart.

Het zwartmaken met messing was volgens mij iets met sulfaat of iets anders zwavelachtigs. Zolang je geen basische dingen gebruikt zal die truuk met fotolak nog wel goed gaan. Punt is wel, het is alles of niets op die manier. Je kan niet even een halfzwart vlak maken. En dunne lijntjes kan je helemaal vergeten, je komt nog geeneens in de buurt van foto kwaliteit.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2008 - 12:40

Ja als je het een dag laat liggen wel... foto's doe je met rasteren... even terug naar de basis.
Daarna spoelen met natriumsulfide oplosing en poetsen, het zwarte kopersulfide blijft in de putjes zitten de rest poets je eraf.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures