Lambda max?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Lambda max?

Zoals de titel al doet suggeren ben ik op zoek naar de lambda max van 2-propanol en p-hydroxybenzoëzuur. Kon die niet vinden in het handbook of chemistry and physics.

Of als jullie suggesties hebben waar ik ze wel kan vinden, zou ook welkom zijn.

Alvast bedankt..

Berichten: 552

Re: Lambda max?

voor p-hydroxybenzoëzuur heb ik even berekend aan de hand van tabellen in mijn cursus:

255 nm (in meer basisch milieu zal lambda max verschuiven naar 308 nm)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Lambda max?

" lambda max", is dat de golflengte van UV/VIS waarbij de stof het sterkst absorbeert? Of voor infrarood?

Of bedoel je de hoogste golflengte van het een of ander? Of de grootste eigenwaarde? De grootste lijnladingsdichtheid? De grootste warmtegeleidingscoefficient?

Alleen een paar letters zijn over de hele wetenschap geen unieke aanduiding van een verschijnsel. Als je je vraag duidelijk stelt heb je meer kans dat je succesvol kan worden geholpen.

Berichten: 552

Re: Lambda max?

Ik dacht dat hij UV-VIS bedoelde. Alleen bij 2-propanol kan ik niet helpen; oefeningen hebben we enkel gemaakt op geconjugeerde systemen

Berichten: 7

Re: Lambda max?

Okay ik had misschien wat duidelijker kunnen zijn, maar ik doelde eigenlijk op de lambda max van beide stoffen in het UV/VIS gebied.

En Don in ieder geval bedankt voor je hulp. :)

Berichten: 7

Re: Lambda max?

Kan het zijn dat 2-propanol geen lambda max heeft omdat het een alcohol is??

Berichten: 552

Re: Lambda max?

Wel, ik denk niet dat je met een commerciële UV-VIS toestel een lambda max zult meten voor 2-propanol: het energieverschil tussen de elektronische energietoestanden is zo groot dat je lambda < 200 nm, en ook luchtzuurstof absorbeert onder 200 nm dus moet je vacuüm werken!

Reageer