Ontsmetten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 915

Ontsmetten

Ik kreeg hier juist een lumineus idee.

Het doel is het ontsmetten van biervaten (metaal, plastiek...)

Nu had ik het idee van 2 huishoudelijke producten te mengen, waarop een haloformreactie kan plaatsgrijpen. Zo wordt er azijnzuur gevormd en een minder veilige stof (zeg maar gevaarlijk als er te veel van is).

Wat is nu het principe: azijnzuur is niet gezond voor bacterietjes die aanwezig zijn, de andere stof is ook zeer ongezond voor gisten e.d. en is voornamelijk gas (??) en zal dus vervliegen. Als ik dan wat naspoel, is het dan niet veilig genoeg om in dat, steriel, vat te brouwen? (Er wordt nog gekookt, eventuele sporen kunnen dan toch ook vervliegen?)

Het is wel een beetje experimenteel dit idee, maar zou het haalbaar zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ontsmetten

Soda en/of natriumsulfiet worden normaliter toch gebruikt voor het ontsmetten van biervaten. Is dit niet goed genoeg voor je?

Berichten: 915

Re: Ontsmetten

Uiteraard. Die stoffen heb ik trouwens in huis.

'k Zou het zonde vinden dat mn bier geïnfecteerd geraakt, daarom zoek ik de efficiëntste methode.

't Was meer een experimenteel ideetje :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Ontsmetten

Soda en/of natriumsulfiet worden normaliter toch gebruikt voor het ontsmetten van biervaten. Is dit niet goed genoeg voor je?
soda en natriumsulfiet zijn waardeloze desinfectanten.

het beste wat je kan gebruiken is je spullen (af)wassen en dan desinfecteren met een hypochloriet oplossing (verdunde bleekmiddel) dat is nog het beste.

en goed naspoelen natuurlijk
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Ontsmetten

soda en natriumsulfiet zijn waardeloze desinfectanten.

het beste wat je kan gebruiken is je spullen (af)wassen en dan desinfecteren met een hypochloriet oplossing (verdunde bleekmiddel) dat is nog het beste.
Hier ben ik het niet mee eens.

Zeker als het om metaal of plastic vaten gaat, dan zou ik geen bleekmiddel gebruiken. Het risico van aantasting is te groot, zeker als je het vat langere tijd steriel wilt houden (dus gevuld met de sterilisatie-oplossing).

Sulfiet is een prima desinfecterend middel, mits het gebruikt wordt in een licht zuur milieu (scheutje schoonmaakazijn of beetje citroenzuur erbij). Niet voor niets wordt in de wijnmakerij (ook professioneel) alom sulfiet toegepast. Daarbij komt ook nog dat sulfiet in lage hoeveelheden niet schadelijk is voor het lichaam.

Zelf was ik mijn wijnflessen (10 L) af met afwasmiddel en doe er dan na uitspoelen sulfiet (1 g/l natriummetabisulfiet) en een scheutje schoonmaakazijn in. Met een waterslot blijft de fles voor maanden steriel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Ontsmetten

Persoonlijk blijf ik bij een hypochloriet oplossing maar dat is vanwegen mijn opleiding/vak.

RVS kan met hypochloriet schoongemaakt worden zolang er maar goed nagespoeld wordt.

verder nog een kleine vermelding van het gebruik van sulfiet als hypochloriet,.

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/sulfiet.html
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ontsmetten

Zou het, wanneer je de ontsmetting ruig aan wil pakken, niet slimmer zijn om een oplossing van waterstofperoxide te nemen in plaats van hypochloriet? Je zit dan in ieder geval niet met de penetrante lucht van bleek en naspoelen hoeft ook niet zo overdreven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Ontsmetten

bij het bierbrouwen wordt vaak wat zoutzuur toegevoegd aan de wort tijdens het koken om nogmeer suikers te krijgen. wanneer er kleine restjes hypochloriet achter blijven door een storing met het naspoelen of om andere reden is dat niet zo erg omdat het met de wort reageert tot niet schadelijke producten.

waterstofperoxide ziet er vriendelijker uit maar er is 1 groot probleem mee. in het verleden werden vooral vlees producten vaak behandeld met H2O2 en sinds dien controleert de vwa op reactieproducten daar van. dat doen ze ook steeksgewijs met bier en wijn.

wanneer die reactieproducten in het product zitten kunnen brouwers behoorlijke boetes krijgen.

verder is m.u.v. grote hitte hypochloriet de enigste desinfectant die goed werkt tegen bacteriesporen. gezien enkele van de gevaarlijkste pathogenen sporenvormers zijn (Cl. Botulinum) moeten die jongens wel dood als men geen risico wil nemen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer