Pt-100

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

Pt-100

Hallo,

Zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen een 2, 3 en 4 draads Pt-100?!

Ik vind het zelf niet, maar het heeft te maken of dat 2, 3 of 4 weerstanden in zitten, maar hoe doel ervan weet/vind ik niet...

Bedankt alvast !

Berichten: 774

Re: Pt-100

tweedraadsaansluiting Potentiometerwegregeling: Oud systeem. De draden worden bij opstart aan het uiteinde kostgesloten. Door middel van een potmeter wordt de weerstand van de leidingen weggeregeld. Daarna wordt de Pt100 terug in de leiding geplaatst. Geen compensatie voor temperatuurinvloed op de leiding.

2) driedraadsaansluiting Meest gebruikte variant. Tussen de eerste en de tweede aansluitdraad van de Pt 100 meet men de weerstand van de Pt100 en de leidingweerstand. Tussen de derde aansluitdraad en de tweede aansluitdraad meet men de weerstand van de leiding. Deze zal ongeveer dezelfde waarde hebben als de eerste twee aansluitdraden van de pt 100. Deze tweede meting trekt men af van de eerste meting. Het resultaat is de weerstand van de naakte Pt100 temperatuurgecompenseerd.

3) vierdraadsaansluiting voor zeer precieze metingen. Twee leidingen aan de ene zijde van de Pt100 en twee leidingen aan de andere zijde. Volt/Ampéremeter methode. Twee leidingen voeren de stroom door de sensor - in ordegrootte van <1mA om opwarming te voorkomen - via de twee andere leidingen voert men de spanning toe aan de Pt100. Vanwege de hoge impedantie van meetapparatuur kunnen hierdoor leidingverliezen buiten beschouwing worden gelaten. Deze methode compenseert ook voor de overgangsweerstand aan de aansluitklemmen.

Zelf gevonden, voor de geintreseerde na mij misschien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Pt-100

Wel even zo netjes om te vermelden dat dit letterlijk is gecopiëerd van wikipedia

Berichten: 774

Re: Pt-100

ja, maar bronvermelding is niet verplicht vind ik ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Pt-100

Dat noemen ze met een fijn woord "plagiaat", en helaas staat er op het plegen daarvan strafrechtelijke boetes. Voortaan even lief zijn en lekker de bron erbij zetten. Word je straks ook niet meteen afgeschoten als je je afstudeerscriptie inlevert ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Pt-100

FsWd schreef: Dat noemen ze met een fijn woord "plagiaat",(...)


Ook bij Wiki? Dit is toch een openbare informatiebron, oftewel knip en plak naar believen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 774

Re: Pt-100

wikipedia kan iedereen iets zetten, dat is zoals het chemieforum hier.

Het is geen goed gekeurde bron voor bv op een eindwerkje te vermelden

Berichten: 915

Re: Pt-100

En de KU Leuven is daar zeer streng in.

Berichten: 774

Re: Pt-100

Nu zijn we toch allemaal wel sterk off topic bezig :P

Reageer