Springen naar inhoud

Vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide

• Log in om te kunnen reageren

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2008 - 20:53

Hoi hoi,

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in de oxidatieve degradatie van cellulose.

Hier wordt omschreven dat deze degradatie het gevolg is van de aanwezigheid van zuurstof en die van een alkali.
Het mechanism hiervan zou te vergelijken zijn met het vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide.
Omdat ik graag wil weten hoe dit precies in z'n werk gaat, heb ik dit geprobeerd op te zoeken. Echter, zonder een goed resultaat.

Hoe moet ik me dit mechanisme bij de auto-oxidatie met bijv. NaOH precies voorstellen?

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jonge

jonge

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2008 - 18:23

Volgen mij komt dit door het NaOH. Maar met een sterk zuur als H2SO4 weet ik zeker dat de cellulose moleculen geoxideert worden. De binding tussen de glucose moleculen wordt eerst door het zure milieu verbroken en daarna zullen deze moleculen geoxideert worden tot er uiteindelijk zuivere koolstof overblijft.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2008 - 20:00

Volgen mij komt dit door het NaOH. Maar met een sterk zuur als H2SO4 weet ik zeker dat de cellulose moleculen geoxideert worden. De binding tussen de glucose moleculen wordt eerst door het zure milieu verbroken en daarna zullen deze moleculen geoxideert worden tot er uiteindelijk zuivere koolstof overblijft.

Idderdaad. Ik ben dan ook ge´nteresseerd in het mechanisme waarover wordt gepraat...

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2008 - 20:13

Ze zullen niet alleen geoxideerd worden, maar ook gedehydrateerd.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2008 - 17:14

Maar hoe ziet het mechanisme er dan uit?

Veranderd door Luders, 18 januari 2008 - 17:14

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures