Vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 218

Vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide

Hoi hoi,

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in de oxidatieve degradatie van cellulose.

Hier wordt omschreven dat deze degradatie het gevolg is van de aanwezigheid van zuurstof en die van een alkali.

Het mechanism hiervan zou te vergelijken zijn met het vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide.

Omdat ik graag wil weten hoe dit precies in z'n werk gaat, heb ik dit geprobeerd op te zoeken. Echter, zonder een goed resultaat.

Hoe moet ik me dit mechanisme bij de auto-oxidatie met bijv. NaOH precies voorstellen?

Groetjes

Berichten: 39

Re: Vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide

Volgen mij komt dit door het NaOH. Maar met een sterk zuur als H2SO4 weet ik zeker dat de cellulose moleculen geoxideert worden. De binding tussen de glucose moleculen wordt eerst door het zure milieu verbroken en daarna zullen deze moleculen geoxideert worden tot er uiteindelijk zuivere koolstof overblijft.

Berichten: 218

Re: Vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide

Volgen mij komt dit door het NaOH. Maar met een sterk zuur als H2SO4 weet ik zeker dat de cellulose moleculen geoxideert worden. De binding tussen de glucose moleculen wordt eerst door het zure milieu verbroken en daarna zullen deze moleculen geoxideert worden tot er uiteindelijk zuivere koolstof overblijft.
Idderdaad. Ik ben dan ook geïnteresseerd in het mechanisme waarover wordt gepraat...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide

Ze zullen niet alleen geoxideerd worden, maar ook gedehydrateerd.

Berichten: 218

Re: Vrije radicaal mechanisme van hydroperoxide

Maar hoe ziet het mechanisme er dan uit?

Reageer