[scheikunde] Grens titreren zwak zuur met sterke base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] Grens titreren zwak zuur met sterke base

Hoi,

Bij het titreren van een zwak zuur met een sterke base, ligt dan de grens bij een Ka van 10-12 of dichter bij een Ka van 10-8. Of ligt hij aan de andere kant bij een Ka van 108 of meer nij 1012?

Volgens mij geeft het sterke base een sterk basisch karakter aan het mengsel. Mijn gevoel zegt dat deze grens daarom ook dichter nij de -12 ligt dan bij de -8.

De grote vraag is of deze beredenatie goed is of dat ik heb verkeerd benader. Ik zie het even niet meer.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Grens titreren zwak zuur met sterke base

ligt dan de grens bij een Ka van 10-12 of dichter bij een Ka van 10-8.
Welke grens bedoel je precies?

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Grens titreren zwak zuur met sterke base

Het was een meerkeuze vraag waarbij de grens de Ka waarde is, althans zo vatte ik hem op. Niet berekend maar beredeneerd denk ik.

Er staat niet veel meer bij de vraag dan ik heb genoteerd 8-[ . Vandaar mijn vraag.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Grens titreren zwak zuur met sterke base

Volgens mij ben ik eruit.

Als je gaat titreren is de oplossing zwak zuur en licht dus niet ver onder de 7.

Je titreert met een sterke base en volgens mij is het dan zo dat hij omslaat naar net boven de 7 ofwel 10-8.

Denken jullie dat deze beredenatie goed is?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Grens titreren zwak zuur met sterke base

Klinkt inderdaad goed. Als je bijvoorbeeld azijnzuur titreert, zul je de pHsprong rond de 8 zien liggen, dus vertaald naar concentratie H+ is dat 10-8. Van Ka mag je nu niet meer spreken, aangezien die voor elke stof vastligt. Van azijnzuur zal die (in waterig milieu) altijd 1,7 * 10-5 zijn.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Grens titreren zwak zuur met sterke base

Super, bedankt. Dan weet ik het nu zeker. Thnx. :lol:

Reageer