[scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

Wij wilden een vaste en een vloeibare zeep maken. We dachten dat we voor de vaste zeep NaOH moesten gebruiken en de vloeibare zeep KOH. Met het natronloog ontstond inderdaad een vaste zeep. Bij KOH ontstond er een poederachtige zeep. Hoe komt dit? Komt het door het uitzouten (verzadigde NaCl oplossing toevoegen waardoor zeep neerslaat). Voor het uitzouten hadden we een vloeibare oplossing maar voor een zeep was die oplossing wel heel erg vloeibaar. Of komt het misschien door de gebruikte olie (zonnebloemolie)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

Het verhaal dat kalium een vloeibare zeep levert en natrium een vaste zeep ben ik al eerder op het Forum tegengekomen.

Ik heb wat op internet zitten zoeken naar dit fenomeen, maar ik kom steeds tegen dat het niet klopt. Je kunt met verzeping van olie of vet geen vloeibare zeep maken. Zowel kalium als natrium leveren vaste zepen op. Zepen worden daarna pas met allerlei toevoegingen vloeibaar gemaakt.

Bron: o.a. het Zeepmakersgilde.

Overigens een heel leuk forum voor de amateur zeepmaker, compleet met een verzepingstabel waarin te vinden is hoeveel NaOH of KOH je voor welke hoeveelheid van welke olie of vet moet toevoegen.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

Bedankt voor je antwoord. Dit geeft mij weer een volgende vraag. Een vloeibare zeep bestaat dus niet maar is een zeep opgelost in water/andere stoffen. Toch worden vloeibare zepen meestal/altijd wel met kalium gemaakt omdat deze zepen beter oplossen in water. Hoe komt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

jup

kalium zepen (stearaat/palmitaat ionen etc) lossen makkelijker op dan hun natrium broeders
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

ArcherBarry schreef: jup

kalium zepen (stearaat/palmitaat ionen etc) lossen makkelijker op dan hun natrium broeders
En hoe komt dat? Heeft het te maken met het feit dat een kaliumion groter/zwaarder is dan een natriumion?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

Kalium is groter dan natrium maar heeft wel nog steeds dezelfde lading, +1, hierdoor zit kalium wat zwakker vast aan een anion.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

Kalium is groter dan natrium maar heeft wel nog steeds dezelfde lading, +1, hierdoor zit kalium wat zwakker vast aan een anion.
Ik snap niet helemaal wat hier bedoeld wordt? Het kalium zit dus zwakker vast aan een anion maar hoe moet ik me voorstellen dat dit zorgt voor het beter oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waarom poederachtige zeep KOH

Als het zwakker vast zit, ioniseert het beter. Zelfde reden, maar dan omgekeerd is waarom calciumcarbonaat niet oplost. Daar is de ionbinding zo sterk, dat het liever als vaste stof naar de bodem keilt ipv op te lossen.

Reageer