Springen naar inhoud

Zeepbellen

• Log in om te kunnen reageren

gastgebruiker

gastgebruiker

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2008 - 13:38

Beste forum mensen,

Als kunstenaar ben ik bezig aan een scheikundig project waar ik dringende behoefte heb aan professionele hulp.
Het project draait om het maken van zeepbellen die langdurig kunnen voortbestaan (tot twee jaar!), in een afgesloten fles. Na alle literatuur erop te hebben nageslagen, ben ik gestuit op twee manieren om dit voor elkaar te krijgen. Om de oplossingen echter uit te proberen, heb ik hulp nodig van iemand die deze voor mij kan vermengen. Ik heb zelf geen toegang tot een lab en ben niet van plan om de dure spullen aan te schaffen voor het vermengen van slechts 50ml vloeistof. Wellicht kan ik via deze forum iemand vinden die mij kan assisteren bij het verkrijgen van de juiste vloeistoffen.

De zeepbel zal worden geblazen in een apothekersfles van 20x30 cm, en komt te staan in een museum in Berlijn (de tentoonstelling gaat in maart open). Het betreft hier dus geen schoolproject of iets dergelijks.

Hierbij een beschrijving van de twee oplossingen.
De eerste vloeistof (genaamd 'Kuehner oplossing') bestaat uit:
1 deel 4,5 % (gewicht) 9,10 Sodium Dibromostearate (PH 10 - 10,1 door vermenging met Sodium Hydroxide)
1 deel Glycerol

Deze oplossing wordt gemend met:
2 delen 'Kuehner oplossing'
1 deel 5 % Polyvinyl Alcohol
3 delen Glycerol

Een tweede oplossing is de volgende:
1 deel polyvinyl acetate (AYAT of AYAF en zeker geen AYAC)
en 1 deel acetone.

Van beide oplossingen heb ik ongeveer 50 ml nodig (genoeg voor een paar duizend bellen)
Ik zie uit naar een eventuele reactie .

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2008 - 19:31

Mijn ervaring bij bellenblazen is dat de levensduur van zeepbellen altijd nogal kort is. Na uitdroging aan de lucht springen ze kapot, na een levensduur van minder dan 1 minuut.
Wilt U een bel van kunststof maken die de vorm krijgt van de binnenzijde van een glazen fles en aan deze fles vast zit? Ik denk dat Uw bel dan nauwelijks of niet te zien is.
Beschrijft U eens hoe Uw objekt voor de expositie er uit moet zien.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

gastgebruiker

gastgebruiker

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 04:00

De bel wordt geblazen door een glazen pijpje van 2 cm, en wordt ongeveer 8 tot 10 cm. De pijp komt boven de fles te hangen, en bel hangt dus aan deze pijp. De fles zorgt ervoor dat er geen stof van buitenaf komt (een van de grootste problemen bij het behouden van zeepbellen). De fles zelf is ongeveer 20 x 30 cm. De bel is dus goed te zien.

Er zijn twee manieren om een dergelijke bel te blazen; een daarvan is inderdaad door een
laagje te laten plastificeren, zodat de bel aangeraakt kan worden. Maar een andere manier (het eerste recept) is gebaseerd op vloeibare zeepbellen.

Deze experimenten zijn in 1958 reeds uitgevoerd, ik heb alle literatuur en tabellen die bij dit onderzoek komen kijken. De oudste bellen die in 1958 geblazen zijn, zijn uiteindelijk 751 dagen oud geworden (de bel krimpt natuurlijk. De bel spat niet uit elkaar, maar krimpt simpelweg totdat het een platte film aan de pijp wordt).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures