IRM

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

IRM

Goededag forummensen!

Ik heb een vraag omtrent IRM (Infraroodspectrometrie)

Hierbij is het zo dat als je de techniek toepast je een infraroodspectrum kan laten uitdraaien. Dit spectrum bevat een percentage, een golflengte en een golfgetal. De golflengte word gegeven in nanometer en de golflengte in cm-1. Nu vroeg ik me af hoe het met cie cm-1 precies zit. Het golfgetal loopt van 4000 tot 600 cm-1.

Ik heb engels uitleg gevonden:

"What's a cm-1?

A reciprocal centimeter (or wavenumber) is used as an energy unit. It is often used for the energy of vibrational levels and transitions, and for electronic energy levels and transitions. The spectra of vibrational and electronic transitions are often measured as an intensity as a function of wavelength. A reciprocal wavelength (cm-1) is a simple convenient unit for comparing energies when dealing with spectra. "

Bron: http://srdata.nist.gov/cccbdb/wavenumber.asp

Alleen deze uitleg maakt nhet nog steeds niet ECHT duidelijk..

Iemand die me dit even kan uitleggen?

Alvast bedankt.

Kelly

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IRM

Dat kun je vertalen naar per centimeter. Het geeft dus het aantal golven per centimeter aan, wat je weer kunt omzetten naar de golflengte.

Berichten: 21

Re: IRM

Zo makkelijk?

Zit ik weer moeilijk te doen voor niks dus..

Bedankt!

PS: Ik dacht aan 1/600 ofzo 8-[ :oops:

Berichten: 23

Re: IRM

cm-1, het is cm-1,dus cm tot de macht -1, dat houd in 1/cm, en dat betekent weer per cm

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IRM

PlayboybunnieJ schreef: Zo makkelijk?

Zit ik weer moeilijk te doen voor niks dus..

Bedankt!

PS: Ik dacht aan 1/600 ofzo 8-[ :oops:
Juist met die berekening die je net aangaf bereken je de golflengte in centimeters. Maar omdat het vervelend is om steeds een rits nulletjes ervoor te zetten, deelt men 1 door de golflengte.

Reageer