huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 45

huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Heej iedereen

ik moet een taak maken voor chemie over de verbranding van magnesiumpoeder

Is er iemand die me een beetje uitleg kan geven over magnesiumpoeder en de verbranding ervan?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb je topic verplaatst naar een geschikter forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Bedoel je met magnesiumpoeder poeder van het metaal magnesium?

In de minder chemische kringen in magnesiumpoeder namelijk magnesiumsulfaat, dat spul dat je bij turnen gebruikt om je handen droog te houden.

Verder: wat gebeurt er bij verbranding? Welke stof zorgt ervoor dat verbranding kan plaatsvinden?

Berichten: 45

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Marjanne schreef: Bedoel je met magnesiumpoeder poeder van het metaal magnesium?

In de minder chemische kringen in magnesiumpoeder namelijk magnesiumsulfaat, dat spul dat je bij turnen gebruikt om je handen droog te houden.

Verder: wat gebeurt er bij verbranding? Welke stof zorgt ervoor dat verbranding kan plaatsvinden?
door een gewoon vuurtje word het poeder ontstoken

en het is het metaal magnesium

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Ok als je benzine in de fik steekt, reageert het met iets in lucht. Magnesiumpoeder reageert met datzelfde in lucht.

Berichten: 45

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Ok als je benzine in de fik steekt, reageert het met iets in lucht. Magnesiumpoeder reageert met datzelfde in lucht.
dus het is een gewone vlam eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Eigenlijk meer een flits (werd vroeger ook daarom in de fotografie gebruikt) Het brandt namelijk zeer snel, vooral als het een fijnverdeeld poeder is.

Berichten: 2.337

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

En weet je nu met wat het reageert uit de lucht? :)

Berichten: 45

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Eigenlijk meer een flits (werd vroeger ook daarom in de fotografie gebruikt) Het brandt namelijk zeer snel, vooral als het een fijnverdeeld poeder is.
en als je een grote hoeveelheid poeder hebt?

want ik heb op een filmpje gezien dat het toch wel lang brand en hevig

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Mja dan duurt het inderdaad wel even, de tijdsduur is uiteraard afhankelijk van de reactiesnelheid en indirect van de hoeveelheid. Maar nu gaan we erg offtopic. Het is een verbrandingsreactie, en die kun je in dit geval opschrijven als een redox. Ik zal hem gedeeltelijk opschrijven, mag jij hem afmaken.

Mg --> Mg2+ + 2e- (is deze reactie de oxidatie of reductie?)

De andere moet je zelf even vinden, de totaalreactie wordt: 2Mg + ? --> 2Mg?

Berichten: 516

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Wel even bij nadenken als je zo'n hoop in brand steekt! Als wij dat in de middelbare school deden, dan mochten we nooit rechtstreeks in de vlam kijken. Dat is namelijk zéér fel wit licht, waarmee je je ogen kan beschadigen. Dus hou daar wel rekening mee als je zo'n hoop wil doen opbranden! Een lasbril is aangeraden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Ja, het is erg fel.

Veiligheid is belangrijk maar de praktijk heeft mij geleerd dat je het ook kan overdrijven. Vroeger werd magfnesiumpoeder gebruikt als "flits" bij het maken van foto's, voordat de elektonenflitser was uitgevonden of geperfectioneerd. Met die oogbeschadiging zal het dus wel meevallen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Beryllium schreef: Ja, het is erg fel.

Veiligheid is belangrijk maar de praktijk heeft mij geleerd dat je het ook kan overdrijven. Vroeger werd magfnesiumpoeder gebruikt als "flits" bij het maken van foto's, voordat de elektonenflitser was uitgevonden of geperfectioneerd. Met die oogbeschadiging zal het dus wel meevallen.
Ik ben weliswaar geen deskundige, maar er is denk ik wel een verschil tussen een flits en een brandend magnesiumlint wat een halve minuut kan duren (of langer). Ik zou het risico in ieder geval niet nemen. Ik denk ook niet dat je zo lang in zoiets fels kan kijken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3.145

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Een hoopje magnesiumpoeder brandt met fel wit licht, maar het is zeker geen "flits en weg is het". In een hoopje magnesiumpoeder is er nl. alleen zuurstoftoevoer van buitenaf en als het hoopje vrij groot is kan ik me zelfs voorstellen dat het op een gegeven moment uit gaat, terwijl er onderin nog veel onverbrand magnesium is.

Echte flitspoeder, zoals vroeger in de fotografie werd gebruikt, was dan ook niet alleen maar magnesiumpoeder, maar een mengsel van magnesiumpoeder met een oxidator (veelal kaliumperchloraat, bij sommige goedkopere en minder veilige flitspoeders werd kaliumchloraat toegepast of soms kaliumpermanganaat).

De flitsblokjes van vroeger waren blokjes, gevuld met fijn magnesiumdraad (een soort magnesiumwol), in een atmosfeer van zuivere zuurstof. Met ene electrisch stroompje werd een draadje heet gemaakt, zodat de hele boel in de fik vloog en met een flits verbrandde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

Ah OK, niet aan gedacht.

Bedankt voor de aanvulling :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: huiswerk verbranding magnesiumpoeder

het kijken in de vlam van een blandend lint magnesium kun je vergelijken met het kijken in de zon op ee heldere dag. even is geen probleem maar langere tijd er in staren levert schade op (eclips)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer