zilver -zilver chloride elektrode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

zilver -zilver chloride elektrode

Hey,

In mijn cursus van analytische wordt de referentieelektrode beschreven.

Eerst zien we in de linker cel : AgCl elektrode met zoutbrug verbonden en opgelost in een saturated KCl

Rechter cel: Pt

Hierbij berekent met de celspanning en gebruikt men de waarden 0,222V voor je standaardpot voor AgCl

Hier wordt de linkercel als referentieelektrode beschouwd.

MAAR

Vervolgens zien we mijn de zilver zilver chloride als je deze in een saturated Kcl oplossing wordt en je potentiaal daalt tot 0,197

Mijn vraag is nu : tov wat wordt je AgCl gemeten, is die 0,197 je spanning tegenover je Kcl?

En waarom wordt er in je eerste oefening 0,222V gebruikt en niet 0,197 want ze is toch ook opgelost in je saturated Kcl?

Berichten: 1.379

Re: zilver -zilver chloride elektrode

florence schreef:
Hier wordt de linkercel als referentieelektrode beschouwd.

MAAR

Vervolgens zien we mijn de zilver zilver chloride als je deze in een  saturated Kcl oplossing wordt en je potentiaal daalt tot 0,197

Mijn vraag is nu : tov wat wordt je AgCl gemeten, is die 0,197 je spanning tegenover je Kcl?

En waarom wordt er in je eerste oefening 0,222V gebruikt en niet 0,197 want ze is toch ook opgelost in je saturated Kcl?
Florence, Ik denk dat de bedoeling is het meten van de potentiaal van de platina-electrode t.o.v. de verzadigde Ag/AgCl electrode. Die heeft een potentiaal van

+0.222 Volt t.o.v. de normaal waterstof electrode die voor een potentiaalmeting altijd als standaard wordt genomen. Met bovenstaande waarde moet je dus je gemeten potentiaal corrigeren.

Maar je vraagstelling, vooral in het laatste deel, is erg onduidelijk. Ik kan niet begrijpen wat je met die 0.197 V. bedoelt. Is dat een gemeten waarde of een gecorrigeerde potentiaal? Probeer eerst eens je vraag duidelijker te maken.

In welke electroliet is de Pt-electrode geplaatst en wat is het doel van de meting?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 40

Re: zilver -zilver chloride elektrode

Hey,

Ik denk dat ik het versta en dat mijn onduidelijke vraag voor mezelf duidelijk is geworden door je uitleg!

Alvast bedankt

Reageer