voltammetrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

voltammetrie

Hey,

Ik snap dat dit een relatie tussen stroom en spanning inhoudt maar in mijn cursus bekijken ze dus de stroom aan je werkelektrode tov potentiaal voor een mangesel van ferricyanide en ferrocyanide

Nu dacht ik dat bij elektrolyse de reductie gebeurt aan de werkelektrode en daarom dan de stroom positief wordt gezien.

Nu hier zegt met dat de limietstroom voor de oxidatie van ferrocyanide een positieve stroom heeft. Kan mij iemand uitleggen waarom ze dan de eerste regel tegenspreken?

Dank je

Berichten: 40

Re: voltammetrie

Sorry

Bij nader inzicht zie ik dat ik mij heb verward met de potentiaal en stroom.

Mijn excuses voor het misse bericht.

Berichten: 1.379

Re: voltammetrie

Dus, om het geheel nog eens samen te vatten:

Zowel potentialen als stromen kunnen positief en negatief zijn.

1. Potentialen worden gemeten t.o.v. een referentie-electrode en, indien gevraagd, omgerekend t.o.v. de standaard waterstofelectode. Uit deze meting volgt het teken van de potentiaal. Potentiaalverhoging betekent potentiaalverandering in positieve richting. Potentiaalverlaging betekent potentiaalverandering in negatieve richting.

2. Kathodische stromen zijn altijd negatief, anodische stromen altijd positief. Hier geldt dat een hoge stroom zowel een positief als een negatief teken kan hebben.

3. Een celspanning, bijvoorbeeld van een batterij, is een onbenoemd getal. We zeggen dus dat een batterij een spanning heeft van bijv. 1.5 V.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer