[scheikunde] HPLC + geneesmiddel vs metabolieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[scheikunde] HPLC + geneesmiddel vs metabolieten

Stel voor dat je een geneesmiddel in plasma aantonen met RP-HPLC met UV detectie met gebruik van SPE.

Heb je dan eigenlijk nog last van mogelijk aanwezige metabolieten van het geneesmiddel?

Kunnen de metabolieten met de SPE al van het geneesmiddel worden gescheiden? En zoniet, krijg je dan alsnog een scheiding met HPLC?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] HPLC + geneesmiddel vs metabolieten

Ik ben niet een grote HPLC/SPE-expert, maar ik doe een poging om je met wedervragen op weg te helpen :)
Stel voor dat je een geneesmiddel in plasma aantonen met RP-HPLC met UV detectie met gebruik van SPE.

Heb je dan eigenlijk nog last van mogelijk aanwezige metabolieten van het geneesmiddel?
Wat doe je met SPE? Hoe specifiek is SPE voor je verschillende stoffen in je matrix?
Kunnen de metabolieten met de SPE al van het geneesmiddel worden gescheiden?
Zie boven denk ik?
En zoniet, krijg je dan alsnog een scheiding met HPLC?
Is HPLC alleen voor detectie of doet het ook nog wat anders?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] HPLC + geneesmiddel vs metabolieten

Hangt natuurlijk helemaal af van het geneesmiddel en hoe het gemetaboliseerd wordt. Vaak zijn de metabolieten meer polair en zullen dus eerder elueren op een RP-HPLC kolom.

Vaak zul je ze niet kunnen scheiden op een SPE kolom, maar wel op een analytische kolom. Het hangt er helemaal vanaf of je een retentie mechanisme kunt kiezen wat wel werkt voor de een maar niet voor de ander in het geval van een SPE.

Reageer