Reagensblanko

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

Reagensblanko

Voor school moet ik weten wat een reagensblanko is, maar ik krijg het nergens te vinden. Als er mensen zijn die het wel weten, zeg het me. Bij voorbaat dank! [|:-)]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Reagensblanko

Tja, zo je vraag stellen is wel erg makkelijk natuurlijk maar daar leer je niks van.

Ik zal je wel op weg helpen.

Je plaatst deze vraag specifiek in het forum molecuulspectroscopie. Is dat toeval of doe je een spectroscopisch experiment waar je de term reagensblanko tegen bent gekomen?

Wat kan je je voorstellen bij een blancometing (soms ook wel achtergrondmeting genoemd)?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 52

Re: Reagensblanko

Ik denk dat ik hem snap!

We moeten namelijk m.b.v. een spectrofotometer een ijklijn maken de ijklijn bestaat uit verschillende verdunning met hun extinctie. Natuurlijk moet je ook de extinictie weten van een onverdunt product en dat is de reagensblanko, zit ik goed? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reagensblanko

Je zit op het goede spoor, maar 1 wissel staat nog fout. Elke verdunning bevat naast de gemeten stof misschien nog een scala aan andere opgeloste stoffen, waarvan je de invloed niet kan meten met alleen een ijklijn, want daar zit dat scala aan andere stoffen juist in.

Berichten: 3

Re: Reagensblanko

Met de reagensblanco zet je de Spectrofotometer op 0.

Hierna kun je de extinctie, Transmissie, Golflengte en evt. Stroomsterkte meten bij bepaalde stoffen/verdunningen.

Reageer