simpele vraag voor een chemicus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

simpele vraag voor een chemicus

Beste chemici,

Ik heb binnekort een examen chemie(voor beginners) maar twee vragen bleven een beetje vaag.. ik hoop dat jullie mij het antwoord kunnen geven.. Het kan niet moeilijk zijn voor jullie..

1) de sulfaationenconcentratie van een waterige oplossing is 30mg/l.

Wat is dan de concentratie van de elementaire S? (in mg/l)

2) Geef de stoffenvergelijking van P(index:2)O(index:5) en Calciumhydroxide Ca(OH)(index:2) die in water opgelost worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: simpele vraag voor een chemicus

Tis beter dat je er toch wat van leert.

1.1) Hoeveel mol sulfaat is 30 mg (handig om hier uit te gaan van 1 liter)

1.2) Hoeveel mol zwavel zit in 1 mol sulfaat?

1.3) Wat is de molmassa van zwavel?

1.4) Hoeveel weegt het aantal mol zwavel dat je hebt omgerekend vanuit 1.2 en 1.3?

2.1) Fosforpentoxide ontleedt in en reageert met water tot fosforzuur.

2.2) Calciumhydroxide lost gewoon op.

Berichten: 552

Re: simpele vraag voor een chemicus

calciumhydroxide ioniseert in water (ioniseren=dissocieren in ionen). Oplossen is niet exact hetzelfde als ioniseren. Zouten zijn meestal slecht oplosbaar, maar het beperkte deel dat oplost ioniseert wel volledig (het zijn dan ook sterke elektrolyten). In feite moet je dus volgende evenwichten in beschouwing nemen:

Ca(OH)2(s) <=> Ca(OH)2(aq) <=> Ca2+(aq) + 2OH-(aq)

Berichten: 2

Re: simpele vraag voor een chemicus

Bedankt om mij al te doen nadenken!

Ik denk dat...

1.1) 30mg sulfaat is 0.03g/ 96g/mol.. g valt weg en dan krijgen we 3.125 mol ( maal tien tot de -4 e..) maar hoe kan je dat beter in liter zetten?

1.2) Er zit 1 mol zwavel in 1 mol sulfaat

1.3) de molmassa van zwavel is 32 g/ mol...

1.4) 1 mol zwavel weegt dan 32 gram..

Maar dat bovenste..(1.1) lijkt me een beetje raar.. tzal indedaad iets met liter moeten worden..

2.1) difosforpentoxide reageert tot H(index 6) P (index2) O(index 8) en dan hebbe we nog een losse Ca over en twee losse OH(min) moleculen.. moet ik dan die Ca bij P en O voegen ter vorming van een zout of .. ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: simpele vraag voor een chemicus

pietro schreef: Bedankt om mij al te doen nadenken!

Ik denk dat...

1.1) 30mg sulfaat is 0.03g/ 96g/mol.. g valt weg en dan krijgen we 3.125 mol ( maal tien tot de -4 e..) maar hoe kan je dat beter in liter zetten?

1.2) Er zit 1 mol zwavel in 1 mol sulfaat

1.3) de molmassa van zwavel is 32 g/ mol...

1.4) 1 mol zwavel weegt dan 32 gram..

Maar dat bovenste..(1.1) lijkt me een beetje raar.. tzal indedaad iets met liter moeten worden..

2.1) difosforpentoxide reageert tot H(index 6) P (index2) O(index 8) en dan hebbe we nog een losse Ca over en twee losse OH(min) moleculen.. moet ik dan die Ca bij P en O voegen ter vorming van een zout of .. ?
Mja daar hoort nog een 1.5 bij eigenlijk: samen met 1.1 en 1.4, hoeveel gram zwavel zit dan in een liter? We gingen bij vraag 1.1 namelijk al uit van 1 liter. Ik had ook kunnen vragen hoeveel mol 15 dan wel 60 mg sulfaat was uitgaande van respectievelijk een halve dan wel twee liter oplossing.

2.1) Wat is fosforzuur? Niet H6P2O8 in ieder geval. Volgens mij was het woordje "ontleedt" toch een sterke hint.

2.2) Ik zie net pas dat het een zuurbase reactie wordt. Aan de hand van de hoeveelheid fosforzuur en wetende dat opgelost calciumhydroxide een sterke base is, wat kun je me dan vertellen over de reactievgl?

Reageer