[scheikunde] Absorptiespectrum, als begrip!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

[scheikunde] Absorptiespectrum, als begrip!

Beste mensen, voor mijn voorbereiding moet ik weten wat een absoptiespectrum is, daarvoor ben ik hier en via Googla, natuurlijk, gaan zoeken. Maar nergens wordt me echt duidelijk wat het begrip absorptiespectrum betekend, vooral spectrum.

Bij voorbaat dank [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Absorptiespectrum, als begrip!

Een absorptiespectrum is een grafische weergave van absorptie als functie van golflengte van het te absorberen licht.

En in simpelere taal komt het hier op neer.

Een molecuul bevat verschillende bindingen. Elke binding of combinatie van bindingen worden gevormd door elektronen die door de atomen van het molecuul worden 'geleverd'. Door de natuur van deze elektronen kan het molecuul bepaalde hoeveelheden energie 'opnemen' en vasthouden.

Licht is ook een vorm van energie. Het zichtbare licht loopt van violet via blauw, groen, geel, oranje naar rood; in die richting loopt de energie van het licht ook af. Zo heeft blauw licht grofweg twee keer zoveel energie in zich dan rood licht.

Het absorptiespectrum van een bepaalde stof laat zien welke kleur licht (dus welke energie) door het molecuul kan worden geabsorbeerd.

Ken je onze Spectroscopie-FAQ al? ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Absorptiespectrum, als begrip!

Oke, bedankt! En hoe kun je hiermee de golflengte vaststellen waarmee je de stof meet, kun je dat vinden in de Binas. Of zijn daar andere regels voor!

Laat ik het anders zeggen, hoe lees je een absorptiespectrum af van een stof?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Absorptiespectrum, als begrip!

Een vraagzin wordt normaal gevolgd door een vraagteken, geen uitroepteken.

Als je een absorptiespectrum voor je hebt liggen (voor elke stof anders en is gewoon een lijn met bergen en dalen). Bij welke golflengte zou je het beste kunnen meten en waarom? Die in een dal ligt, op een helling, of op een top?

Reageer