warmte regeling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

warmte regeling

Binnenkort leg ik een vijver aan.Voor de opwarming van het water zal ik werken met stenen.deze laat ik tijdens de dag opwarmen en s'avonds wordt de warmte dan terug afgegeven .Nu had ik graag geweten welk bestanddeel in een steen verantwoordelijk is voor dit proces.Op die manier kan ik dan de meest geschikte stenen zoeken.dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: warmte regeling

Als je een beetje googelt kom je veel tegen dat basalt (vooral basalt uit zeewater) warmte het langst vasthoudt. Op een site van een kachelleverancier kom ik echter tegen dat speksteen warmte nóg langer vasthoudt.

Maar waar je naar moet zoeken is de specifieke warmtecapaciteit van verschillende soorten steen. Hoe hoger de specifieke warmtecapaciteit, hoe beter.

Voor speksteen vind ik: 980 J/kg°C. Voor baksteen en ook cement en beton: 840-920 J/kg°C, afhankelijk van het watergehalte.

Net toen ik het op wilde geven vond ik deze site met specifieke warmtecapaciteiten voor allerlei materialen: klik

Hieruit blijkt dat je vulkanisch gesteente moet hebben. Maar of je die vindt in NL?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: warmte regeling

Is niet echt een bestanddeel, je kunt ook een warm stuk hout erin gooien, dan krijg je ook warmteoverdracht. Wat jij vast bedoelt, is een stof die heel veel warmte kan opnemen. Die term heet soortelijke warmte en is voor iedere stof anders. Wat jij nodig hebt is een steen die bestaat uit een stof met een hoge soortelijke warmte.

Reageer