Springen naar inhoud

[scheikunde] Paar vragen

• Log in om te kunnen reageren

yakups

yakups

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 17:11

Hallo ik kreeg een blaadje met 40 vragen die ik moest invullen ik heb ze bijna allemaal alleen deze vragen snap ik niet kon ze ook niet vinden op het internet en in de boeken. Mischien weten jullie ze?

-Zoek op internet of in een encyclopedie naar nog een bijzondere eigenschap waardoor water zo"n bijzondere stof is (tip: uitzetten en krimpen)

-Wat is het verschil tussen verdampen en koken?

-Waarom is de fase van water vloeibaar?

-Welk principe gebruikte Kelvin voor zijn thermometer

- Naast Kelvin en Celsius, is er nog iemand beroemd geworden om zijn temperatuurschaal. Wie was dat en hoe zit zijn temperatuurschaal in elkaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2008 - 18:16

Ik zou eens googelen op die dingen. Op wikipedia vind je gemakkelijk alle antwoorden.

Googel eens op ´dichtheid water´ of ´temperatuurschaal´.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11112 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2008 - 18:18

Dit zijn allemaal vragen over temperatuur. Ik ga je tips geven voor elke vraag

1) Dichtheid, zoek eens op hoe die met de temperatuur verandert voor elke stof en zoek dan op hoe en waarom dat anders is voor water.

2) Wat gebeurt er met een stof als deze verdampt? Wat gebeurt er met een stof als deze echt kookt?

3) De fase van water bestaat niet, water heeft zoals elke stof 3 fasen, vast, vloeibaar en gasvormig.

5) Zoek eens in het amerikaanse eenheden systeem.

4) Wikipedia is in dit geval wel handig.

yakups

yakups

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 18:31

Sorry ik kan deze dingen niet vinden de enigste hulpmiddel die ik nu heb is internet en afgezien en niks over staat in de boeken heb ik aan jullie reacties niks.
De laaste vraag hoef niet meer die heb ik all gevonden door wikipedia.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11112 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2008 - 18:55

http://nl.wikipedia....wiki/Verdamping

Eerste hit op google...jezus

Even voor de duidelijkheid, we maken je huiswerk niet, dat moet je zelf doen.

Veranderd door FsWd, 16 januari 2008 - 18:55

yakups

yakups

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:04

Ik zeg dat niet wil alleen maar tips en de link die aan me gaf ik begrijp er niks van ik zit op VMBO geen VWO+ ofsow?

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:09

ik wil wel even het verschil uitleggen dus verdampen en koken: het eerste weet je wel dat is logisch maar koken kan pas optreden wanneer je bv water verwarmt in een open ketel. Koken wil zeggen dat de dampdruk gelijk is geworden aan de atmosferische druk waardoor de damp kan expanderen in de atmosfeer (vandaar de "brubbeltjes"). Wanneer je dus water zou verwarmen in een volledig afgesloten container (er is dan immers geen atmosferische druk aanwezig) dan kan het niet koken. In de plaats daarvan zal het bij de kritische temperatuur een superkritische vloeistof gaan worden, maar daar zul je niet op doelen zeker.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11112 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:10

Dus? De werking van google is echt niet alleen te begrijpen door een raketgeleerde hoor: Kelvin wiki, verdampen wiki, allemaal zoektermen waar je meteen de benodigde info vindt.

Wat snap je trouwens niet aan die informatie? Die was trouwens bestemd voor je 2e vraag.

Veranderd door FsWd, 16 januari 2008 - 19:12

yakups

yakups

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:23

Jawel maar ik ben niet zo geintresseeerd in schei/natuurkunde eigenlijk ik wou alleen maar tips snapt u voor deze overgebleven vragen?

-Zoek op internet of in een encyclopedie naar nog een bijzondere eigenschap waardoor water zo"n bijzondere stof is (tip: uitzetten en krimpen)

-Waarom is de fase van water vloeibaar?

-Welk principe gebruikte Kelvin voor zijn thermometer

Mischien een paar links die mensen aan mij kunnen geven zal wel helpen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11112 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:43

Met vraag 2 kan ik je wel een hint geven: waarom is water vast in de vriezer? waarom is water waterdamp boven haar kookpunt?

Vraag 1 kun je heel leuk zelf testen:

Stap 1: Vul een plastic [!] fles tot de nok met water en draai de stop erop zodat de fles niet lekt. Leg deze in de koelkast. Wat valt je op als je na een uur de fles uit de koelkast haalt en de stop eraf draait?

Stap 2: Zet een streepje bij het nieuwe waterniveau en leg de fles in de vriezer voor een uurtje. Je zal opmerken dat na een tijdje de fles barst, wat zou er gebeurt kunnen zijn (gebruik daarvoor je eigen tip)

Vraag 3 kun je gewoon googlen met "kelvin wiki" als zoekterm.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:43

Kelvin definieerde zijn temperatuur op basis van de mechanische definitie van warmte.

yakups

yakups

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:56

Dank je wel voor jullie tips en hints maar ik kom nu uit bij de laaste vraag ik kan er geen antwoord erop vinden?

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:56

Waarom de fase van water vloeibaar is hangt sterk af van de druk en de temperatuur. Algemeen is het zo: de meest stabiele fase van een stof bij een heersende druk en temperatuur is die waar de chemische potentiaal (=molaire Gibss energie) minimaal is. Een fase-overgang treedt dus op als dit thermodynamisch verantwoord is (i.e. indien een spontaan proces optreedt, dus richting dalende Gibbs energie) (let wel: een fase-overgang kan kinetisch beperkt worden; men spreekt dan over een metastabiele toestand). Vloeibaar water heeft bij 25C en 1 atm de laagste chemische potentiaal, vandaar dat dus deze fase de meest stabiele is.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11112 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2008 - 19:59

Dank je wel voor jullie tips en hints maar ik kom nu uit bij de laaste vraag ik kan er geen antwoord erop vinden?

Daarom gaf ik je de hint om optemperatuurschaal te googlen. Je zoekt er een die met een F begint.

yakups

yakups

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2008 - 20:12

maar die vraag heb ik al alleen bij het vraag

-zoek op internet of in een encyclopedie naar nog een bijzondere eigenschap waardoor water zo"n bijzondere stof is (tip: uitzetten en krimpen)

kom ik er niet uit?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures