ICP-MS ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 205

ICP-MS ?

Ik heb de basis werking van de ICP uit een boekje geleerd, opzich niks mis mee dacht ik zo.

maar nu hoor ik de term ICP-MS vaak voorbij komen en snap ik niet echt hoe je nou ooit van een spectrum de massa wilt bepalen of de fotonen wilt detecteren op een dergelijke manier.

eerlijk gezegt dacht ik dat de oplossing was dat de MS misschien niks met de detectie te maken zou hebben maar 'voor' de ICP zou staan ofzo, maar ik kan weinig vinden op internet, en al helemaal niet wat mijn vraag beantwoord.

dus vandaar dat ik jullie lastig val...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ICP-MS ?

In een ICP-MS worden de elementen niet met AAS of AES gedetecteerd, maar met MS (massaspectrometrie). De term ICP betekent alleen dat er een 'inductive coupled plasma' in het apparaat zit. Dit plasma dient er alleen maar voor om elementen in een meetbare toestand te brengen. De detectie van elementen gebeurt in een detector: bij ICP-AAS vindt de detectie plaats m.b.v. atoomabsorptiespectrometrie, bij ICP-AES m.b.v. atoom-emissiespectrometrie, bij ICP-MS m.b.v. massaspectrometrie.

Het handige van een ICP-MS is dat je ook verschillende isotopen van één element kunt detecteren.

Berichten: 516

Re: ICP-MS ?

maar nu hoor ik de term ICP-MS vaak voorbij komen en snap ik niet echt hoe je nou ooit van een spectrum de massa wilt bepalen of de fotonen wilt detecteren op een dergelijke manier.
Het lijkt me ook sterk als je met MS fotonen kunt detecteren...

En verder: Je valt ons helemaal niet lastig hoor, we love it! :P

Berichten: 205

Re: ICP-MS ?

HuH...

dus eigen als ik het goed begrijp, sloop je de ionisatie kamer uit de MS en stop je daar voor in de plaats een ICP (alleen dan wat subtieler)

dan doe je niks meer met je plasma (behalve natuurlijk het ioniseren van je elementen) of je spectrum?

overigens zie ik dan nog steeds niet in hoe je verschillende isotopen kan meten dat is toch afhankelijk van de MS die je gebruikt en niet van de ionisatie?

(mijn kennis van isotopen is dan ook heel klein, tenzij je wat zou willen uitleggen zal ik daar informatie over gaan zoeken)

@ pink panter: nouja ik dacht dat je misschien op het golf patroon van een foton kon inspelen ofzo, dankje :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ICP-MS ?

dus eigen als ik het goed begrijp, sloop je de ionisatie kamer uit de MS en stop je daar voor in de plaats een ICP (alleen dan wat subtieler)
Ja, maar wel heeeeel wat subtieler...
dan doe je niks meer met je plasma (behalve natuurlijk het ioniseren van je elementen) of je spectrum?
Het plasma dient ervoor om de atomen te ioniseren. Er is geen spectrum meer zoals jij dat bedoelt.
overigens zie ik dan nog steeds niet in hoe je verschillende isotopen kan meten dat is toch afhankelijk van de MS die je gebruikt en niet van de ionisatie?
De MS is veelal een quadrupool. Dat kun je zien als een soort filter dat op een slimme manier steeds alleen bepaalde massa´s doorlaat. Het ion dat er doorheen kan, wordt achter de quadrupool gedetecteerd. Dit werkt vrijwel hetzelfde als bij een GCMS.

Twee isotopen van één element hebben gelijke lading (door de ionisatie in het plasma) maar verschillende massa´s. Je kunt ze dus beide apart detecteren. Met een ICP-AAS of ICP-AES gaat dat niet, die kijkt alleen naar lichtemissie of absorptie en ziet het verschil in massa niet, dus kan ook de twee isotopen onderling niet scheiden.

Berichten: 31

Re: ICP-MS ?

Groentje schreef:Ik heb de basis werking van de ICP uit een boekje geleerd, opzich niks mis mee dacht ik zo.

maar nu hoor ik de term ICP-MS vaak voorbij komen en snap ik niet echt hoe je nou ooit van een spectrum de massa wilt bepalen of de fotonen wilt detecteren op een dergelijke manier.

eerlijk gezegt dacht ik dat de oplossing was dat de MS misschien niks met de detectie te maken zou hebben maar 'voor' de ICP zou staan ofzo, maar ik kan weinig vinden op internet, en al helemaal niet wat mijn vraag beantwoord.

dus vandaar dat ik jullie lastig val...
Tik eens in: Principles and techniques of Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry

Berichten: 205

Re: ICP-MS ?

Element schreef:
Groentje schreef:Ik heb de basis werking van de ICP uit een boekje geleerd, opzich niks mis mee dacht ik zo.

maar nu hoor ik de term ICP-MS vaak voorbij komen en snap ik niet echt hoe je nou ooit van een spectrum de massa wilt bepalen of de fotonen wilt detecteren op een dergelijke manier.

eerlijk gezegt dacht ik dat de oplossing was dat de MS misschien niks met de detectie te maken zou hebben maar 'voor' de ICP zou staan ofzo, maar ik kan weinig vinden op internet, en al helemaal niet wat mijn vraag beantwoord.

dus vandaar dat ik jullie lastig val...
Tik eens in: Principles and techniques of Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry
Oke... de eerste 15 hit's is voor het bestellen van een boek, any way 'k ben voorzien van informatie, dankje Marjanne.

Reageer