Super base ( Schlosser base)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Super base ( Schlosser base)

Hallo,

Ik ben bezig geweest met de synthese van ibuprofen, met behulp van de zogenaamde super base. Deze wordt gevormd door Butyllithium en kalium tertbutoxide met elkaar te mengen. Butyllithium zelf is al een sterke base, maar als het lithium door kalium vervangen wordt, is hij nog sterker. Nou is mijn vraag hoe dit nou precies zo is. Want KOH is ook sterker dan NaOH. Heeft dit te maken met de grootte van het Kalium atoom? Of heeft het misschien met elektro negativiteit te maken? Hier kom ik niet uit.
De Oude Wijsheid liet ons na : "Alle cycli in de kosmos zijn elkaars gelijke en alles gebeurt tezelfdertijd".

Een zoektocht van ± 30 jaar liet mij zien dat deze wijsheid de waarheid is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Super base ( Schlosser base)

Kalium heeft dezelfde lading als lithium en natrium, maar is wel de grootste van die drie. Als ik zeg dat ook butylnatrium sterker is dan butyllithium, snap je dan wat er gaande is? ;)

Berichten: 42

Re: Super base ( Schlosser base)

Aangezien de atoomstraal van K groter is is de binding vlgns mij zwakker en kan KOH dus makkelijker zijn OH-groep afstaan.

Vandaar dat het een sterker base is dan natriumhydroxide.

Of zit ik er nu helemaal naast ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Super base ( Schlosser base)

Klopt ja, het centrum van het atoom (waar de protonen dus zitten), zit verder weg van het anion bij kalium dan bij lithium.

Vergelijk het maar met magneten, pas als ze een centimeter van elkaar afzitten voel je pas echt een trekkracht ;)

Berichten: 3.145

Re: Super base ( Schlosser base)

Is dit allemaal echt zo? Volgens mij is kalium hydroxide niet een sterkere base dan natrium hydroxide. In een solvent, waarin deze oplost ontstaat OH- en K+ of Na+. De OH- is de base en het maakt toch niet uit wat voor tegenion er is? Of heb ik het hier fout? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Super base ( Schlosser base)

Is dit allemaal echt zo? Volgens mij is kalium hydroxide niet een sterkere base dan natrium hydroxide. In een solvent, waarin deze oplost ontstaat OH- en K+ of Na+. De OH- is de base en het maakt toch niet uit wat voor tegenion er is?
Uiteraard, maar het gaat uiteindelijk om het butyldeel.

Aangezien dit in een organisch milieu niet zal dissocieren, heb je liever een groep die zich makkelijk door een H eraf laat schoppen, dan eentje die goed vast zit.

Berichten: 552

Re: Super base ( Schlosser base)

Is dit allemaal echt zo? Volgens mij is kalium hydroxide niet een sterkere base dan natrium hydroxide. In een solvent, waarin deze oplost ontstaat OH- en K+ of Na+. De OH- is de base en het maakt toch niet uit wat voor tegenion er is? Of heb ik het hier fout? 8-[
Inderdaad, de hydroxide ionen zorgen voor het basisch karakter, maar is het niet zo dat bij oplossen van KOH er meer hydroxide ionen worden vrijgesteld doordat het beter oplosbaar is (grotere afmeting van het kalium-ion)? En dat daarom KOH wordt beschouwd als een sterkere base?

Berichten: 20

Re: Super base ( Schlosser base)

Oke mensen, erg bedankt, nou snap ik het :) Ik had wel het idee dat het te maken had met de grootte, maar ik snapte het niet precies.
De Oude Wijsheid liet ons na : "Alle cycli in de kosmos zijn elkaars gelijke en alles gebeurt tezelfdertijd".

Een zoektocht van ± 30 jaar liet mij zien dat deze wijsheid de waarheid is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Super base ( Schlosser base)

In water zijn ionen veelal nagenoeg volledig gedissocieerd zodat het kation van minder invloed is op de reactiviteit. In organische oplosmiddelen daarentegen is het type aggregaat wat je vormt van groot belang voor de uiteindelijke reactiviteit.

Wanneer je kalium tert-butoxide mengt met n-BuLi krijg je een zeer basische aggregaten gevormd (oligomeren van het type [(n-BuK)(t-BuOLi)]n).

Deze aggregaten kun je wel zien als 'n-butylkalium', maar ook de t-butoxide en lithium ionen zijn betrokken bij de struktuur door vorming van O-bruggen.

Het is dus niet simpelweg een uitwisseling van ionen. Het ligt allemaal wat subtieler.

Het is overigens wel zo dat de reactiviteit RLi<RNa<RK toeneemt. Dit komt doordat de mate van covalent karakter in de binding tussen het anion en kation in deze serie afneemt.

Het mengsel van kalium tert-butoxide en n-butyllithium is basischer dan n-butyllithium alleen, maar minder basisch dan puur butylkalium omdat het beter gestabiliseerd wordt.

Reageer