Titreren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Titreren

Beste chemisi ;) hoop dat ik het zo goed schrijf :oops: )

Ik ben nieuw hier op het forum en heb eigenlijk een vraag?

Hoe gaat titreren precies in zijn werk?

Ik moet op school morgen een titratie uitvoeren, Ik ben dus een beetje aan de late kant :oops: maar zouden jullie me hiermee kunne helpen? Ik zou graag een stappenschema hebben waarin ik achtereenvolgend duidelijk kan op maken hoe de titratie precies werk, dus ook met doorspoelen van bekerglazen, spuiten enzovoort. Zo uitgebreid mogelijk

Alvast heel erg bedankt, Mart

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titreren

Snap je de theorie achter titreren al, en ook uiteraard van welke stof je de concentratie gaat bepalen en met welke stof je dat doet?

Berichten: 6

Re: Titreren

Uhm ja ik weet dat je de concentratie van een stof gaat bepalen met behulp van een indicator. Ook weet ik hoe je daarna die concentratie berekent.

Ik weet nog neit welke stoffen ik morgen moet gebruiken. Dit word pas bekend tijdens het practica. Maar ik zou dus graag een soort stappenplan willen hoe de titratie zelf precies gaat

Zoiets van:

-maatkolf 3 x voorspoelen.

-pipet volzuigen en 3 x voorspoelen

-Pipet afvullen tot precies 10,00 ml

-Hoeveelheid in de maatkolf doen

-homogeniseren 10 x

-bekerglas 3 x voorspoelen

-inhoud maatkolf in bekerglas doen

-nieuw pipet 3 x voorspoelen

-2 nieuwe bekerglazen voorspoelen

-bekerglazen vullen met pipet 10,00 ml

-Buret 3 keer voorspoelen

-Buret helemaal vullen

-Buret afmeten

-bekerglas met indicator onder buter

-langzaam druppelen en zwenken tot indicator omslaat

-Buret afmeten

Zouden jullie dit kunnen verbeteren/aanvullen

Bedankt

Berichten: 552

Re: Titreren

Titreren met een erlenmeyer ipv bekerglas is accurater omwille van het kleinere contactoppervlak met de lucht.

Voor de rest ziet je procedure er deftig uit. Alles hangt natuurlijk af van wat je wil analyseren.

Berichten: 6

Re: Titreren

oke dankje

Nog meer tips, sugesties, op of aaanmerkingen :D ??

Berichten: 552

Re: Titreren

Waarom steeds een nieuwe pipet? Gebruik gewoon dezelfde pipet als je toch steeds in dezelfde maatkolf 10 ml gaat halen. Spoel na elke titratie je erlenmeyer goed uit en herhaal de titratie tweemaal zodat je drie reproduceerbare metingen hebt => volumes liggen binnen 0,1 ml

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titreren

Ik zou je stockoplossing (die je in de maatkolf doet) daar netjes inlaten en die aanvullen tot de maatstreep. Vanuit daar kun je dan je 3x 10 ml opzuigen en in hun erlenmeyers doen, dit heet: je bepaling in triplo doen. Eventueel ongeveer 25 ml water erbij doen zodat je het omslagpunt beter ziet (bij erlenmeyers van 100 ml). Toevoegen van water maakt op dit punt niets uit omdat het aantal mol analiet niet verandert.

Dat wat je wil bepalen heet analiet, titrant is het spul in je buret; heb je leuke termen voor in je verslag :P .

Spoel de pipet wel opnieuw uit zodra je met de verdunning aan de slag gaat.

Dus:

-maatkolf 3 x voorspoelen.

-pipet volzuigen en 3 x voorspoelen

-Pipet afvullen tot precies 10,00 ml en in de maatkolf doen

-Maatkolf aanvullen tot de streep

-homogeniseren 10 x

-Buret 3 keer voorspoelen

-Buret helemaal vullen

-pipet opnieuw 3 x voorspoelen

-erlenmeyer 3 x voorspoelen (punt 1)

-erlenmeyer vullen met pipet 10,00 ml

-25 ml water toevoegen, 2 druppels indicator toevoegen

-Buret afmeten

-erlenmeyer onder de buret

-langzaam druppelen en zwenken tot indicator omslaat

-Buret afmeten

Nog 2x herhalen vanaf punt 1

-Controleren dat je een maximale afwijking van 0,1 ml tussen laagste en hoogste waarde hebt.

Als je dit volgt, bespaart het je 2 erlenmeyers en een pipet aan schoonmaakwerk ;)

En als je het heel perfect wil doen: 35 ml water in de uitgespoelde erlenmeyer doen, 2 druppels indicator erbij en kijken hoeveel ml je nodig hebt om tot dezelfde kleur als in je bepaling te komen.

Dit heet een blanco nemen, en is om het effect van alles behalve je analiet op je meting te bepalen. Deze hoeveelheid trek je van elke echte meting af.

Berichten: 6

Re: Titreren

oke, oke dankje mensen!! Jullie helpen me echt uit de brand! :oops:

iedere keer een nieuw pipet omdat we dit zo geleerd hebben op school dus dit zal ik dan ook maar doen.

Uhm dat triplo doen wist ik ook ja, hebben we ook op school geleerd. en ook bedankt voor de termen, klinkt wel netjes ;)

Nog meer mensen :oops: ??

Berichten: 365

Re: Titreren

je mag noooooit piepeteren uit je maatkolf met stockoplossing. want als je pipet vervuilt is vervuil je ook je stockoplossing

iets waar een student van ons achter kwam toen die dit wel deed en geen goede duplo meer kon reproduceren en hij dus zakte voor zijn vaardigheidstoets.

nooit uit standaardoplossing op flessen pipeteren altijd wat je nodig hebt overgieten in een met de oplossing voorgespoeld matglas of erlemeyer.

( en weet je ook hoeveel je beide duplo's van elkaar mogen afewijken?)

Berichten: 6

Re: Titreren

Ik neem aan 0,1 zoals hierboven genoemd, dit weet ik niet zeker!

In iedergeval heel erg bedankt mensen. Ik denk dat ik morgen een heel eind ga komen!! :P ;)

Berichten: 6

Re: Titreren

Het is allemaal goed gegaan, wel een paar kleine foutjes gemaakt amr dat mag nog wel op 5 havo gelukkig.

Mensen, BEDANKT!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titreren

Mocht je ook die blanco uitvoeren?

Reageer