Water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Water

Wat is humectatie of voelbaar water?


Berichten: 516

Re: Water

(Laat me raden, student aan de KULeuven, volgt het college Eenheidsbewerkingen in de Biologische Industrieën, beter bekend als EBI, door Professor Hendrickx ?)

Hij bedoelt er het volgende mee:

een porduct kan water bevatten, zonder dat het vochtig aanvoelt. Neem het klassieke voorbeeld van een spons. Doordrenk deze met water en ze voelt nat aan. Je kan dus voelen dat er water in zit (voelbaar water). Knijp ze uit en die spons voelt nog steeds nat aan (er zit nog steeds voelbaar water in).

Maar als je die spons nu eens dagen laat uitdrogen in de zon, dan voelt ze droog aan. Ze bevat dus geen voelbaar water meer, maar in de microstructuur van die spons zit nog steeds water gebonden (op het oppervlak, in cappilairen ...) van de 'sponsvezels'.

Snap je? Dus die spons bevat naast voelbaar water ook 'niet-voelbaar' water...

Succes!

Berichten: 11

Re: Water

(Laat me raden, student aan de KULeuven, volgt het college Eenheidsbewerkingen in de Biologische Industrieën, beter bekend als EBI, door Professor Hendrickx ?)

Yes indeed

Berichten: 516

Re: Water

Nice, dan zitten we vaak in dezelfde aula, toch als jij regelmatig naar de les gaat :p

Is het examen dan een beetje gelukt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Water

Zullen we het on-topic houden (voorzover dat dan nog nodig is)?

Voor dit soort conversaties is er het Nutteloze-Feitenopic. Hoewel daar ook niet de bedoeling is dat het in een tweegesprek ontaardt.

Bij meer off-topic posts sluit ik dit topic.

Marjanne

moderatrice

Reageer