Springen naar inhoud

chroom-vragen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

dutchdevil

    dutchdevil


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 14:49

Hallo allemaal,

Mooi om te zien hoe enhousiast jullie zijn!

Ik heb wat vragen, en hoop hier antwoorden te vinden. Ik heb al behoorlijk wat gelezen, maar ik kom er niet echt uit..
Wie weet hebben jullie ervaring op tips betreffende het volgende:

Ik ben een klassieke auto aan het restaureren.

Nu zit daar erg veen chroom op! (roestig etc.)

Ik wil zelf gaan verchromen, omdat ik hierna nog een project ga starten en de kosten behoorlijk oplopen als ik het laat doen!

Wat ik wil weten is het volgende:

Wat heb ik allemaal nodig om te gaan verschromen?
(welke zuren/chemicaliŽn, welke metalen zoals nikkel/chroom, en welke hulpmiddelen, zoals tanks, draden etc.)

Daarnaast:
Heb ik een vergunning nodig?
en een vloeistofdichte vloer etcetara?

Hopelijk weten jullie meer.
Bij de bieb hadden ze in elk geval geen fatsoenlijke boeken..

Ik ben erg benieuwd!
Uiteraard ga ik eerst proberen als ik meer weet, voordat ik sierlijsten en bumpers ga doen! :)

ps. Het gaat om een klassieke Ford Mustang uit 1968. (zoveel mogelijk chroom, bumpers, lijsten, handgrepen, interieur gedeeltelijk.)
Hierna voor mijn vrouw een oude kever, waarvan het blok zichtbaar is. (ook veel chroom dus!!)

Veranderd door dutchdevil, 19 januari 2008 - 14:51


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 15:01

Dutchdevil , de kosten gaan nog meer oplopen als je het verchromen zelf wilt gaan doen. Van alle galvanische processen is dit het moeilijkste. Zowel in de praktijk als in de theorie. Er is geen ontkomen aan; dit werk moet je uitbesteden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#3

dutchdevil

    dutchdevil


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 15:09

waarom lopen de kosten dan zo op?

De aanschaf is eenmalig qua materialen lijkt me?

Naderhand ga ik gewoon door met dit soort dingen denk ik..
Vandaar dat ik het zelf zou willen gaan doen.

Vernikkelen is ook een optie (goedkoper/simpeler toch?)

Maar ik vraag me af of het resultaat net zo mooi is na polijstwerk.

Veranderd door dutchdevil, 19 januari 2008 - 15:19


#4

stijn van eenoo

    stijn van eenoo


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 15:21

Dit is inderdaad het moeilijkste galvanisch proces. In theorie zeker (praktijk zou ik niet zo weten). daarom zou ik het werk dan inderdaad overlaten aan de gespecialiseerde zaken.

#5

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2008 - 15:26

Nou, van wat ik uit hzeils posts gelezen heb, is het niet gewoon metaal aan de anode en dit in een chroomzoutbad hangen.

#6

dutchdevil

    dutchdevil


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 15:54

vernikkelen is simpeler en er zijn kits voor op de markt zie ik?

Is het resultaat net zo mooi?
Anders is dat ook een optie natuurlijk.

#7

Microkuub

    Microkuub


  • >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 16:01

zelf verchromen is zo duur omdat je ontzettend grote hoeveelheden nodig hebt, bovendien moet je daar ook maar net ruimte voor hebben en komt het niet helemaal zonder gevaar.

gewoon even googlen en dan krijg je vanzelf meer antwoorden zoals klik

#8

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 16:21

Ik denk dat het geen zin heeft hier uit te leggen waarom het verchromen zo duur en zo moeilijk is. Het lijkt mij zinvoller voor Dutchdevil om eens in een galvanisch bedrijf te gaan kijken. Een adres in de buurt vind je in een z.g. gele gids. Als hij daar rond mag kijken krijgt hij op alle vragen antwoord.

Hier kan ik volstaan met een aantal trefwoorden:
Chroomtrioxyde, zwavelzuur, beschermende kleding, handbescherming, oogbescherming, ventilatie, afzuiging boven het chroombad., loodanodeplaten, ophangvoorzieningen. Voorafgaande aan het verchromen: kathodisch ontvetten vernikkelen. Voorts: spoelbakken en spoelwateropslag, speciale vloerbedekking.

Kortom, er is heel wat te zien in een galvanisch bedrijf. Door de waterstofvorming (85% van de stroom !) ontstaat er een aerosol van chroomzuurdruppeltjes boven de electroliet. Daarom heb je een zeer krachtige afzuiging, vlak boven de electroliet, nodig.

Vernikkelen zonder verchromen is inderdaad een stuk eenvoudiger. Maar dit metaal kun je niet als toplaag gebruiken. Het is niet hard genoeg en passiveert niet zomaar aan de lucht. Je krijgt snel weer corrosieproblemen. Zeker als je glansnikkel wilt maken.
Het eenvoudigste is nog dof nikkel, afgescheiden vanuit een Watt's oplossing. Maar helaas ook weer ongeschikt als toplaag voor het gebruik buiten. Er moet dan toch weer chroom op.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures