Springen naar inhoud

profesionele bachelor

• Log in om te kunnen reageren

terminpr

terminpr

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 18:37

ik ben nog aan het twijfelen wat ik juist zal studeren... daarom heb ik enkele vragen.
wat betekend het juist als je een diploma profesioneel bachelor bezit? wat kan je dan zoal doen als beroep? is er toekomst?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 19:09

Wat de term professioneel in dit geval inhoud is mij niet helemaal duidelijk. Aan de bachelor die je haalt op HBO heb je wat in het bedrifsleven:
Je kan bijvoorbeeld op het labaratorium gaan werken. Doorgroeien naar leidinggevende functies wordt moeilijk.
In principes kun je met de bachelor die je haalt op een universiteit maar een ding: doorgaan met een master. Bedrijven hebben geen interesse in beachelors van de universiteit, omdat zij weinig praktische ervaring hebben.

Succes!

terminpr

terminpr

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 19:23

ik ga het doen in een hoge school KHBO oostende
en ik heb wel wat ervaring aangezien ik in biotechnische wetenschappen zit...

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 19:44

Prof Bachelor is hoge school in Belgie. Hier heb je na 3jaar een diploma, je komt hiermee terecht in een labo als laborant, in de research of je gaat werken als proces operator.
Je kan tegenwoordig na dit diploma ook nog een schakeljaar volgen en na dit schakeljaar een masterjaar. Dan ben je industrieel ingenieur.

stijn van eenoo

stijn van eenoo

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 19:44

Als je in de biotechnische sektor zit, moet je eens informeren bij het VIB, zoek het eens op en informeer wat.Een vriend van mij volgde ook die richting van bio technologie en had direct werk bij Het VIB het zijn daar praktisch allemaal juist afgestudeerde studenten. VIB = Vlaams Instituut voor Bio technologie. ( ze hebben overlaatst zelfs een vaccin gemaakt voor het het nieuwe griepvirus .

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 20:53

Aan de hogeschool in België zijn er ook academische bachelors te volgen hoor, die net zoals op de universiteit makkelijk gevolgd worden door een master. Zoals rappen eddy zegt kan je inderdaad na het behalen van een professionele bachelor een schakelprogramma volgen.

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 22:16

Dat schakelprogramma zal mettertijd ook verdwijnen denk ik 8-[

---> Maar je hebt wel zo de mogelijkheid om 3 diploma's te halen nl. je professionele bachelor, je academische bachelor en je master ... mooi meegenomen natuurlijk

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 22:41

Ja en als je na 3 jaar het beu bent, heb toch al een diploma, waar je op zééér veel plaatsen terecht kan. En als je nog interesse over hebt, studeer je rustig verder ;)

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 22:41

Ik dacht dat je aan hogeschool sowieso afstudeerde met een professionele bacchelor. Je bent dan meteen rijp voor de arbeidsmarkt.
Aan de unif krijg je een academische bachelor, die in arbeidstermen geen cent waard is. Je 'moet' dus een master halen. En dan ben je iets waard op de arbeidsmarkt.

Maar zoals al gezegd: als je nog zin hebt om te studeren na een professionele bachelor, dan kan je nog, mits een schakeljaar, je masterdiploma halen.
(maar ik heb nog nooit gehoord van een master industrieel ingenieur, eerder master burgerlijk ingenieur).

Je keuze kan bijvoorbeeld een beetje afhangen van wat je wil doen later. Soms is het belangrijker dat je ervaring hebt, en kan je beter een prof. bac. nemen, om beter in de arbeidsmarkt te liggen. Maar eigenlijk moet je je keuze daar helemaal niet van laten afhangen. Je moet iets willen studeren. Je moet er immers nog drie jaar (minstens) de moed voor vinden. En die vind je alleen als je gemotiveerd bent! En dat noem ik de meest gouden raad die je kan meedragen in een studiekeuze. Kies iets wat jij écht wil!

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 22:45

Wel, ik ben het levende bewijs: ik volg een academische bachelor "Industriële Wetenschappen" (lees: industrieel ingenieur) aan Hogeschool Gent. Zit nu in mijn derde, volgend jaar doe ik mijn master

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 23:01

Ja, daar heb ik dan natuurlijk weinig tegen in te brengen.
Blijkbaar had ik me de hele bama-hervorming iets te krap ingebeeld :P

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2008 - 23:08

Welja, men kan zich dan afvragen waar het verschil nog zit tussen universiteit en hogeschool, aangezien men bij beide instellingen een diploma kan behalen, getiteld "academische master".

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 02:33

Ja dat is waar, maar ach... ik kan er enkel van denken dat ze ons hele onderwijssysteem aan het ondermijnen zijn. Eerst die stomme bamastructuur, nu de diplomaruimte en het leerkrediet. Het zijn gewoon regelrechte aanvallen op ons onderwijs, waar wij als Belgen terecht trots op mogen zijn, omdat het nog steeds bij de wereldtop behoort!

Maar ach... wie ben ik om daar commentaar op te geven. En dat is natuurlijk helemaal offtopic, sorry

terminpr

terminpr

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2008 - 17:14

oke denku ik wou gewoon weten wat dat juist betekende als je zo'n diploma op zak hebt
kben gewoon an het twijfelen ofwel profesionele bachelor chemie of leerkracht bio-wiskunde

Veranderd door terminpr, 20 januari 2008 - 17:14

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 17:03

Met een profesionele bachelor mag je les geven in 1ste en 2de graad van het middelbaar onderwijs, dit is misschien ook een oplossing voor jou.
Als je in de 3de graad wilt lesgeven, moet je wel een master diploma hebben.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures