[scheikunde] stechiometrische oef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] stechiometrische oef

2KClO3 + K2CO3 +KCl --> 3KCl + 3O2 + K2O + CO2

links staat der een vast mengsel van 50 g en bij deze reactie wordt er 5 g zuurstof gas gevormd en 7 g koolstofdioxide, ze vrage naar de procentuele massasamenstelling van het originele mengsel

en he weet ook nog dat bij de reactie niets me KCl gebeurd is

weet der iemand oe dat he zo een oef oplost

da was een examenvraag van het vorige jaar van chemie, en morge hebk weer chemie dus da zou leuk zijn moest da nog wete !

grts ..

Berichten: 677

Re: [scheikunde] stechiometrische oef

Om je op weg te zetten:

Dit zijn in feite drie reacties door elkaar:

K2CO3 --> K2O + CO2

2 KClO3 --> 2 KCl + 3 O2

KCl --> KCl

Kan je nu het probleem oplossen?

ps: het gebruik van Algemeen Nederlands is op dit forum toch aangewezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] stechiometrische oef

In ieder geval met fatsoenlijke spelling:

2 KClO3 + K2CO3 +KCl --> 3 KCl + 3 O2 + K2O + CO2

Links staat een vast mengsel van 50 g en bij deze reactie wordt er 5 g zuurstof gas gevormd en 7 g koolstofdioxide. Ze vragen naar de procentuele massasamenstelling van het originele mengsel.

En je weet ook nog dat bij de reactie niets me KCl gebeurd is.

Weet iemand hoe je zo een oefening oplost?

da was een examenvraag van het vorige jaar van chemie, en morgen heb ik weer chemie dus het zou leuk zijn als ik dat wist!

grts ..

Je zult bij deze reactie eerst moeten relateren welk product bij welke beginstof hoort. Je weet bijvoorbeeld dat een carbonaat uiteen kan vallen in CO2 en een dimetaaloxide. In dit geval is het dimetaaloxide K2O. De zuurstof is afkomstig van het kaliumchloraat. Hier komt ook de 2 extra KCl vandaan.

Ik doe het deel met de zuurstof, doe jij het deel met de CO2.

Molmassa O2 = 32 g/mol. Ik weet dat er 5 g zuurstofgas ontstaat. Dit betekent dat ik 5 / 32 = 0,15625 mol zuurstof heb.

Ik zie ook aan de reactievgl dat uit elke mol kaliumchloraat 1,5 mol zuurstof ontstaat. Als ik die 0,15625 mol nu deel door 1,5 weet ik hoeveel mol kaliumchloraat ik had: 0,10417 mol.

Vermenigvuldig ik dit met de molmassa van kaliumchloraat (122,55 g/mol), dan krijg ik 12,766 g aan kaliumchloraat.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] stechiometrische oef

Merci, nu weetk oe dak voort moe!!

mijn fout was dak da als 1 geheel bekeken had, maar in de opgave staat het in de 3 delen zoals julliie die er uitgehaald hebben :p!!

groeten steff !!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] stechiometrische oef

steffdes schreef: Merci, nu weetk oe dak voort moe!!

mijn fout was dak da als 1 geheel bekeken had, maar in de opgave staat het in de 3 delen zoals julliie die er uitgehaald hebben :p!!

groeten steff !!
Ik wil je toch serieus de hint meegeven hier je msntaal achterwege te laten. Zo kom je zelf een stuk duidelijker over in plaats van dat men eerst je vraag moet ontcijferen. Menigeen haakt dan bij voorbaat al af.

Geen kritiek ofzo of dat je denkt dat ik je niet mag :P , dat doe ik wel.

Reageer