Springen naar inhoud

H3PO4

• Log in om te kunnen reageren

JgV

JgV

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 13:31

Hoi, ik probeer te verklaren waarom h3po4 bind met een apolaire stof waardoor deze apolaire stof polair word. is h3po4 dan zowel polair als apolair?
ik kom er niet uit!

# Moderatoropmerking
Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Marjanne, 21 januari 2008 - 13:40

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2008 - 13:41

Kun je een voorbeeld geven waarin de door jou bedoelde binding van H3PO4 aan een apolaire stof optreedt?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2008 - 14:25

Mag ik je deze hint geven?

De begrippen polair en apolair zijn niet absoluut, maar relatief. Zo kun je zeggen dat water polair is, en butanol apolair. Butanol daarentegen is tegenover benzeen wel weer polair, benzeen is apolair.

Zwavelzuur (polair) kan reageren met apolaire stoffen zoals benzeen (apolair). Je krijgt dan benzeen met een molecuul zwavelzuur eraan, dit molecuul heet dan met een lastig woord benzeensulfonzuur, wat een stuk polairder is dan het benzeen waarmee je begon. Voor fosforzuur bestaat een soortgelijke reactie; met benzeen krijg je daar benzeenfosfonzuur.

JgV

JgV

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 18:42

deze reactie heeft te maken met de fosfatiden in soja olie. de hydrateerbare fosfatiden (polair) reargeren met h2o, de niet hydrateerbare fosfatiden (apolair) reargeren met h3po4 zodat de oplosbaarheid word vergroot. dus h3po4 hecht aan de apolaire fosfatiden maar is zelf apolair omdat je h3po4 kunt vermengen met water. heeft h3po4 zowel een polaire als een apolaire kant?

JgV

JgV

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 18:44

ik bedoel h3po4 is polair omdat je het kunt mengen met water

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2008 - 19:29

Nee, je zorgt er alleen voor dat de apolaire delen van je sojaolie een polair deel krijgen. Vergelijk het maar met zeep waar een COO- kop opzit. Je nu ontstane fosfolipiden krijgen een PO(O-)2 kop.

Dat iets apolair of polair is heeft niets met wel of niet reageren te maken, alleen of het wel of niet ergens in oplost.

En dit is je al in je eigen post gezegd, maar:

Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Marjanne, 23 januari 2008 - 22:19

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures