Springen naar inhoud

Koningswater

• Log in om te kunnen reageren

Digihaas

Digihaas

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2008 - 20:15

Ik zocht informatie over koningswater, in verband met mijn profielwerkstuk. Ik kom alleen verschillende informatie tegen. Wikipedia bijvoorbeeld zegt in het nederlands dat het zo sterk is door NOCL, dat de oxidator is, en even later zeggen ze in een reactievergelijking doodleuk dat bij het oplossen van platina weer NOCL ontstaat
Op de engelse wikipedia staat dan weer dat NO3 de oxidator is, en dat HCL voor het cl- zorgt. Dan vraag ik me af waarom je niet gewoon NaCl zou kunnen gebruiken...

dus hoe werkt koningswater nu precies?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2008 - 22:41

Ik heb geen idee over de mechanismen, maar denk je dat je veel NaCl zou kunnen oplossen in salpeterzuur?

Digihaas

Digihaas

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 21:21

dat zou ik zo snel even niet weten, ben maarr een middelbaar scholiertje :P
mijn profielwerkstuk heeft verder niks met keukenzout te maken of zo, maar als je mij kan vertellen wat dan precies het probleem is daarmee ben ik ook al heel blij :D

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 januari 2008 - 21:38

Hoeveel mol/liter is het zoutzuur dat je gebruikt om koningswater te maken?

Veranderd door rwwh, 22 januari 2008 - 21:39

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 09:34

Volgens mij heb ik ooit een andere reden gehoord waarom dit zo sterk is:
Doordat koningswater zowel zuur als reductor kan zijn lost het in een gecombineerde 'aanval' alles op.

graag verbeteren als het niet klopt

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 11:17

Koningswater is:

- zuur
- oxiderend
- complexerend

Vooral de laatste twee zijn van belang bij het oplossen van goud.
De mogelijkheid om coordinatiecomplexen te vormen brengt "redox-shifts" met zich mee: de vorming van tetrachloroaureaat is energetisch gunstiger dan de vorming van Au3+.
Zo komt het dat goud wel oplost in HNO3 + HCl, maar bijvoorbeeld niet in HNO3 + H2SO4.

Digihaas

Digihaas

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 15:13

op de fles zoutzuur die ik gebruikte om koningswater te maken stond 36%, als massapercentage. uit binas heb ik gehaald dat dat 12 mol/liter is. Op het salpeterzuur stond 69-72%, dat was dan 15M. Dat heb ik dan in een molverhouding van 3:1 bij elkaar gegoten, ik kwam daarbij uit op een volumeverhouding van 3.75:1. de oplossing gaf dampen en werd steeds geler, tot geelbruin. dus volgens mij klopte dit wel

maar ik ben al wel zover dat koningswater gewoon erg zuur is, en er wordt geoxideerd, waarbij dan door complexvorming met Cl- de reactievergelijking steeds naar de geoxideerde kant verschuift (hopelijk is dat zo juist geformuleerd)

alleen weet ik niet wat er nou oxideert: NOCl of NO3, want zoals ik in het begin zei staat dit niet eenduidig op internet, op wikipedia staat zelfs dat bij oplossen van platina NOCl ontstaat... en mijn leraren weten ook niet zoveel van koningswater. 1 was zelfs verbaast dat ik het kon maken met de aanwezige spullen.

ook wil ik nou eigelijk wel weten waarom je geen NaCl kan gebruiken ipv HCl. Er wordt dan toch nog steeds geoxideerd door, nou ja, wat dan ook?

Digihaas

Digihaas

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 15:40

die nederlandse wikipedia klopt ook niet volgens mij
zeggen ze
H3O+ (aq) + NO3- (aq) → NO- (aq) + 3 OH- (aq)
qua lading klopt dat niet, en ik kan maar moeilijk geloven dat salpeterzuur een idioot sterke base is. of bedoelen ze hier gewoon een onwaarschijnlijke deelreactie, omdat de rest van de reactie wel weer goed uitkomt.

op de wikipediapagina van nitrosylchloride (NOCl) staat trouwens niets over oxiderende eigenschappen van NOCl

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2008 - 18:17

Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat precies de functie van het zoutzuur is.
Als je grondmonsters (met makkelijk oxideerbaar organische stof) behandelt met koningswater, wat voor ons vele malen dagelijkse routine is, dan zie je bij vrijwel elk monster wel een bruinige wolk boven het vloeistofniveau. Ik houd het op een mix van NO2 en NO. De oxidator moet wel NO3- zijn.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2008 - 18:38

Wat de functie van de zoutzuur is weet ik ook niet precies. Oxiderend is salpeterzuur op zich ook wel.... Ik denk alleen dat je de chloride niet zomaar uit natriumchloride kunt halen omdat het dan minder zuur is, en omdat het nog wel eens moeilijk zou kunnen zijn zoveel zout op te lossen.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 18:45

Wat de functie van de zoutzuur is weet ik ook niet precies.

Cl- is een prima complexvormer (met goud bv.)

de vorming van tetrachloroaureaat is energetisch gunstiger dan de vorming van Au3+.

Digihaas

Digihaas

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 10:10

Ik denk alleen dat je de chloride niet zomaar uit natriumchloride kunt halen omdat het dan minder zuur is, en omdat het nog wel eens moeilijk zou kunnen zijn zoveel zout op te lossen.

wat bedoel je precies?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2008 - 14:27

Is keukenzout zuur?

Ramoonus

Ramoonus

• >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2008 - 12:16

Is keukenzout zuur?

een beetje
het is corrosief ja

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 januari 2008 - 13:20

Is keukenzout zuur?

een beetje

Keukenzout? Zuur? Hoe gaat het dan een proton doneren?

Cl- is eerder een heeeel zwakke base...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures