Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Haai iedereen

Wij gaan met een groep (onze klas) een trivial pursuit spel maken rond chemie. Nu heb ik als thema's 'chemie in de geneeskunde' en 'chemie in het dagelijks leven'. Daarrond moeten we quizvragen maken gericht op de kennis van 16 à 17 jarigen...

Hebben jullie leuke ideetjes voor vragen? Waar vinden jullie deze?

2 voorbeeldjes: Waartegen gebruiken we antibiotica: virussen of bacteriën?

Welk sterk en licht metaal plaatst men in botten (de zogenaamde 'pinnen') om deze te herstellen na een botbreuk? (titanium)

Ik zou het zeer fijn vinden, moesten jullie met wat vraagjes afkomen!

Alvast bedankt!

Berichten: 3.145

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Categorie medisch:

Welke groep van elementen wordt het meest gebruikt in ontsmettingsproducten (halogenen, i.h.b. chloor en jood).

Wat is de werking van paracetamol? (koortsverlagend, ontstekingsremmend)

Wat is een andere naam voor ascorbinezuur? (vitamine C)

Categorie huis en tuin:

Welk metaal wordt het meest toegepast voor electrische bedrading in huis? (koper)

Wat is de chemische naam van het bekende schoonmaakprodukt 'soda'? (natrium carbonaat) (of de omgekeerde vraag, die is gemakkelijker).

Natriumhypochloriet wordt toegepast in een schoonmaakmiddel, wat is de functie van deze stof? (bleekmiddel, ontsmettingsmiddel).

Wat is het edelste metaal, wat we normaliter in huis tegenkomen en waarin wordt het toegepast? (goud, toegepast in sierraden)

Waarin zitten de meeste calorieen per gram pure stof, vet, suiker of zout? (vet)

Wat is de functie van sulfiet in veel levensmiddelen? (anti oxidant, conserveringsmiddel)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Welke kleur krijgt rode kool als je hem zou koken in soda? (blauw)

Waarom zit er 's winters soms een laag vaste stof op de bodem van een fles olijfolie? (de temperatuur is dan onder het smeltpunt van olijfolie: de olie stolt)

Welk huishoudelijk product kun je best gebruiken om kalkaanslag weg te halen? (azijn, schoonmaakazijn)

Wat is de functie van vitamine C in veel levensmiddelen? (anti oxidant, conserveringsmiddel)

Welke stof is er verantwoordelijk voor dat ijzer roest? (zuurstof)

Waar bestaat wegenzout uit? (natriumchloride, calciumchloride)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Welk eiwit zorgt ervoor dat bloed rood kleurt? (hemoglobine)

Welke stoffen worden er gebruikt om bloed niet te laten stollen na bloedafname?(EDTA, herparine, Citraat)

Welke vetachtige stof wordt vaak in verband gebracht met hart en vaat ziektes? (cholesterol)

MvG Ron

Berichten: 76

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

welk zuur vind er plaats in de maag (HCl)

hoe wordt NaOH ook wel genoemd (ontstopper, bijtende soda)

triviale naam van HNO3 (salpeterzuur)

...

Berichten: 316

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Wat is het nut van het strooien van zout voor vorst? (smelttemperatuur wordt lager)

Wat is het smeltpunt van CO2? (is er niet, gaat van vast naar gas :P )

verder typfoutjes:

termin: welk zuur vind er plaats in de maag (HCl)= welk zuur bevindt zich in de maag :P

gewoon een vraagje:

marjanne: is het niet zo dat water er ook aan bijdraagt :D anders loopt die reactie naar mijn mening echt niet hoor

Berichten: 111

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Waarom zit er 's winters soms een laag vaste stof op de bodem van een fles olijfolie? (de temperatuur is dan onder het smeltpunt van olijfolie: de olie stolt)
Nee, dat zijn de wassen in de olie die stollen.

Wat werd vroeger gebruikt als aspirine? (schors van de wilg, dat bevat acetylsalicylzuur)

Berichten: 552

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

koekoek1 schreef: Wat is het smeltpunt van CO2? (is er niet, gaat van vast naar gas :P )
Waarom zou CO2 geen smeltpunt hebben? Bij atmosferische druk sublimeert CO2 zonder de vloeistoffase te betreden (vandaar droog ijs) omdat het tripelpunt hoger ligt dan 1 atm. Maar bij hogere drukken heeft ie wel een smeltpunt

Berichten: 316

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Mij is gezegd dat zelfs de druk niet uitmaakt, maar het zal wel kloppen zoals jij het zegt. Ik vond het ook al zo vreemd

Berichten: 552

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Welke leerkracht zei dat? Bij een druk van 5,11 atm ligt het tripelpunt. De tripeldruk is de laagste druk waarbij de vloeistoffase stabiel is. Bij hogere drukken kan je dus vast CO2 wel opwarmen met vorming van vloeibaar CO2

Berichten: 316

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

dus als ik zeg maar wat droogijs neem en het in een vat stop van 10 liter en er dan ongelooflijk veel zuurstof in ga pompen moet het uiteindelijk vloeibaar worden?

Lijkt me wel leuk om een keer te proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Marjanne schreef: Waarom zit er 's winters soms een laag vaste stof op de bodem van een fles olijfolie? (de temperatuur is dan onder het smeltpunt van olijfolie: de olie stolt)
Nee, dat zijn de wassen in de olie die stollen.

Wat werd vroeger gebruikt als aspirine? (schors van de wilg, dat bevat acetylsalicylzuur)
Nee salicylzuur, het acetyldeel wordt eraan toegevoegd omdat mensen vroeger niet tegen salicylzuur alleen konden.

Berichten: 3.145

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Welke kleur krijgt rode kool als je hem zou koken in soda? (blauw)
Ik denk het niet. Rode kool vormt kleuren van diep rood tot goudgeel, afhankelijk van de pH. Zelfs bij niet al te hoge concentratie soda wordt het al groen, bij iets hogere concentratie geel.

Hieronder een foto van gekookte rodekool sap bij verschillende pH:

Afbeelding

van links naar rechts:

- met zoutzuur, paar procent HCl

- met azijn

- met zeepwater

- met verdunde ammonia of sterk verdunde soda

- met redelijk geconcentreerde soda of met NaOH

Berichten: 14

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

inderdaad.

Ik ben nooit zover geweest in de pH schaal bij rodekoolsap om tot bij geel te geraken maar laat me stellen dat je me een heeeeeel interessante tip hebt gegeven.

Bedankt daarvoor

P.

Berichten: 2

Re: Quizvragen Chemie in de geneeskunde

Haai!!

Enorm bedankt dat jullie zo snel reageerden. Ik kan enorm veel doen met deze vragen! Bedankt!

Als je nog leuke vraagjes hebt: laat maar komen!

Groetjes!

Reageer