Springen naar inhoud

[scheikunde] Problemen biologisch monster

• Log in om te kunnen reageren

marieke21

marieke21

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 08:50

Weten jullie misschien welke problemen het analyseren van een biologisch monster (op aanwezige geneesmiddelen bijvoorbeeld) geeft?

Het afnemen van een monster is niet gemakkelijk, het bevat vele compenenten waaruit je je structuur moet halen, maar tegen welke problemen kan ik nog meer aanlopen?

Groetjes marieke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Daan_CF

Daan_CF

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 09:37

Los van het feit dat je verschillende componenten hebt, kunnen de componenten elkaar ook nog eens beinvloeden, het is dus afhankelijk in wat voor matrix het monster zich bevindt.

Misschien moet je ook denken aan beperkingen van technieken die je bij andere monsters wel gebruikt, maar die bij biologische monsters een probleem geven. (bv. verwarming van het monster)

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 11:23

Ik denk dat daarbij vooral de matrix belangrijk is. Waar haal je die biologische monsters? Zijn dat bloedstalen? Bodemstalen? grond- of oppervlaktewaterstalen?

Het is begrijpelijk dat je maar interferentie zal hebben bij bodemstalen, dan bij waterstalen. Dus ik denk dat je voral daar rekening mee moet houden.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 17:56

Dit is een heel vakgebied en niet zomaar even te beantwoorden.

Ik ga maar even uit van bloed monsters:

Je kunt drug proteine interacties hebben
Enzymen kunnen je geneesmiddel omzetten (metaboliseren)
Hydrolyse reactie kunnen optreden
Anti kankermedicijnen reageren vaak met nucleofielen (dus ook biologische)

En zo zijn er nog veel meer dingen mogelijk....

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 16:41

Weten jullie misschien welke problemen het analyseren van een biologisch monster (op aanwezige geneesmiddelen bijvoorbeeld) geeft?

Het afnemen van een monster is niet gemakkelijk, het bevat vele compenenten waaruit je je structuur moet halen, maar tegen welke problemen kan ik nog meer aanlopen?

Groetjes marieke

Dit is idd, zoals Leon al zegt, een ontzettend brede vraag. Wat heb je zelf al bedacht? De vraag klinkt als een vraag van school, klopt dat? Of ga je ook daadwerkelijk in biologisch materiaal meten?

Je kunt voor jezelf proberen om op een rijtje te zetten wat je zoal voor stoffen kan aantreffen in de matrix waarin je gaat meten.
Voorbeeld(je): in urine zitten veel zouten en in bloedplasma of bloedserum zitten veel eiwitten.

Daarnaast zitten in urine en plasma/serum natuurlijk nog véél meer stoffen waar je rekening mee moet houden. Probeer zelf eens te bedenken wat dat zoal voor stoffen kunnen zijn.

gamersheaven

gamersheaven

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2010 - 20:40

Groetjes marieke

Dit is idd, zoals Leon al zegt, een ontzettend brede vraag. Wat heb je zelf al bedacht? De vraag klinkt als een vraag van school, klopt dat? Of ga je ook daadwerkelijk in biologisch materiaal meten?

Je kunt voor jezelf proberen om op een rijtje te zetten wat je zoal voor stoffen kan aantreffen in de matrix waarin je gaat meten.
Voorbeeld(je): in urine zitten veel zouten en in bloedplasma of bloedserum zitten veel eiwitten.

Daarnaast zitten in urine en plasma/serum natuurlijk nog véél meer stoffen waar je rekening mee moet houden. Probeer zelf eens te bedenken wat dat zoal voor stoffen kunnen zijn.

Hallo allemaal

Mijn vraag is hoe je een bloedserum bereid. Ik heb namelijk in school een paar mogelijke toepassingen geleerd maar niet de bereiding van bloedserum.

Alvast bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures