Springen naar inhoud

[scheikunde] fosforbepaling

• Log in om te kunnen reageren

Timmster

Timmster

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 18:11

hallo,

ik heb voor school verschillende dagdelen moeten staan op het lab. een dagdeel dus de eerste is fosforbepaling ik zal onze werkbeschrijving hieronder plaatsen:

Fosfaatgehalte

Het watermonster wat verkregen is via de docente word verdeelt onder 4 aparte erlenmeyer bekers,vervolgens worden de mosnter ieder apart bewerkt.

Monster:
1
Alvorens met de bepaling van het gehalte aan opgeloste orthofosfaationen kan worden bepaald moet het meegenomen watermonster worden gefilterd, in ieder geval op de dag van de monsterneming.
2
Breng een hoeveelheid van maximaal 100 ml niet gefiltreerd water in een kolf, indien nodig het volume aanvullen tot 100 ml met water. Hierna 3 ml zwavelzuur toevoegen en indien de pH nog niet gelijk is aan 1, wordt er nog meer zwavelzuur toegevoegd, tot de gewenste pH wordt verkregen. Vervolgens wordt er 0,5 g kaliumperoxidesulfaat toegevoegd.
3
Dit is het controle monster. Het wordt bereidt door 100 mg kaliumdiwaterstoffosfaat op te lossen in een 100 ml maatkolf.
Vervolgens wordt de oplossing zodanig verdund dat de concentratie
binnen het bereik van de ijklijn valt.
4
Dit is de blanco, in plaats van 40 ml monsteroplossing wordt er 40 ml demiwater gebruikt.

Werkwijze,
Nadat de monsters zijn voorbereid zoals hierboven beschreven is, worden de monsters gepakt die zitten in maatkolven van 50ml. Voeg vervolgens bij elk monster 2ml ascorbinezuur en 5 ml molybdaatreagens, vervolgens worden de maatkolven gezwenkt. De monsters blijven nu minimaal 10 tot maximaal 30 minuten bij een temperatuur van 20C of hoger. Hierna wordt de extinctie (Ax) gemeten bij 885 nm. De blanco oplossing, monster 4, mag niet hoger zijn dan 0,03 eenheden. Door een ijkgrafiek te maken kan worden bepaald wat de hoeveelheid fosfor is in de monsters. Door een ijkgrafiek op te stellen verdunt men kaliumdiwaterstoffaatoplossing 1000 maal, en daarvan word 5, 10, 25, 30 en 40 ml gepippeteerd in in maatkolven van 40 ml. afbeeling 1 laat de verkegen standaareeks zien. Wanneer de oplossingen gemaakt zijn worden ze in de spectrofotometer gestopt en gemeten bij 885nm.

nou wil ik graag weten of kaliumperoxidesulfaat voor een redoxreactie zorgt of voor een oxdiatiereactie ik kom er niet echt achter, ik weet wel dat is dat de orthofosfaten worden omgezet in fosfor. en kan ook nog iemand mij vertellen waarom het ascorbinezuur goed voor is?

Mzzls Tim

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures