Springen naar inhoud

Waar te koop

• Log in om te kunnen reageren

GI-frank

GI-frank

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2008 - 19:17

Ik heb goed in het forum gezocht, maar heb het antwoord niet gevonden.

Dit gaat over voeding (uiteindelijk ook chemie): ik maak zelf graag drop en daar zitten wat specifieke ingredienten in zoals salmiak, gemodificeerd zetmeel, glucosestroop, maar ook E-toevoegingen om drop zwart te maken, enz.

Waar kan ik dit soort zaken kopen?

Bedankt,
Frank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 januari 2008 - 19:34

Met de grote kans dat je dit al geprobeerd hebt... bij de drogist?

Salmiak zou je eventueel zelf kunnen maken maar als je veel gebruikt kun je dat beter achterwege laten. Glucosestroop zou je kunnen proberen bij de Suikerunie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dual

Dual

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:32

Zwart is toch gewoon wat norit fijn stampen?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 22:52

Ik heb goed in het forum gezocht, maar heb het antwoord niet gevonden.

Dit gaat over voeding (uiteindelijk ook chemie): ik maak zelf graag drop en daar zitten wat specifieke ingredienten in zoals salmiak, gemodificeerd zetmeel, glucosestroop, maar ook E-toevoegingen om drop zwart te maken, enz.

Waar kan ik dit soort zaken kopen?

Bedankt,
Frank

Salmiak (NH4Cl) kun je kopen bij de Hekserij of bij Labstuff.

www.hekserij.nl
www.labstuff.nl

Allebei prima zaken, waar je tegen redelijke prijzen goede materialen kunt krijgen. Probeer wel alles in 1 koop te regelen, want je betaalt EUR 6,20 aan porto, of je nu 1 gram aan chems koopt of 5 kilo.

GI-frank

GI-frank

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 15:16

Een beetje later reactie, maar het speelt nog steeds. Inmiddels heb ik glucosestroop ook bij de Sligro gevonden.

Zwart is toch gewoon wat norit fijn stampen?

Ja, dat heb ik ook begrepen. Venco gooit gewoon een paar ton norit in de drop.

Salmiak (NH4Cl) kun je kopen bij de Hekserij of bij Labstuff.

www.hekserij.nl
www.labstuff.nl

Daar ga ik dan eens kijken.

Bedankt voor de reacties. :)

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3314 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2008 - 16:14

glucose stroop komt niet bij suikerunie vandaan.

hmm drop eens zien.

eerst even een linkje

wat voor drop wil je maken? zoet of zout? hard of zacht? honing of laulier? verzin het maar.

Salmejak ofwel NH4CL. dat is goedkoop te maken door een fles zuivere amoniak te mengen met een fles zoutzuur (gelijke concentraties) en de boel indampen. dan heb je als alles goed is zuivere salmejak oplossing/droge stof.

verder zal ik glucose stroop proberen te verkrijgen via Cargill nederland. een andere mogelijkheid is 1 liter water koken en daar een verzadigde dextrose/druivensuiker (bij de super/drogist) oplossing van te maken. misschien niet constant van kwaliteit maar zeker goedkoper en makkelijker.

voor het zetmeel kan je net zo goed maizena uit de super halen. ik verwacht dat een venco ook native corn starch gebruikt en dat is plane maizena. gelatine is ook zo te halen in de super.

aroma´s zal ik niet moeilijk over doen. er zijn tegenwoordig kleine flesjes aroma te krijgen in de super of drogist. wat je wel kan doen is een bak anijs of venkel zaatjes nemen en die pletten met een deegroller en dat in een dun laagje water verwarmen. dan trek je aardig wat aroma er uit.

volgens mij kom je hier wel wat verder mee

groeten
Barry

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 17:34

Salmejak ofwel NH4CL. dat is goedkoop te maken door een fles zuivere amoniak te mengen met een fles zoutzuur (gelijke concentraties) en de boel indampen. dan heb je als alles goed is zuivere salmejak oplossing/droge stof.

In theorie is dit correct, maar toch zou ik dit niet doen als het gaat om drop consumptie. De zoutzuur en de ammonia van de bouwmarkt bevatten niet alleen waterstofchloride en ammoniak, maar allerlei (onbekende) onzuiverheden. Als je deze twee mengt en gaat indampen dan krijg je dus salmiak met allerlei bijmengingen. Leuk voor proefjes, maar niet als je het gaat opeten. Ik zou maar gewoon ammoniumchloride kopen van een goede kwaliteit. Dat spul van die twee bronnen die ik postte vertrouw ik wel.

Die methode van indampen zou ik alleen toepassen als je lab reagent grade zoutzuur en ammonia neemt en dat heel goedkoop kunt verkrijgen. Dan moet je een overmaat ammonia nemen. Dat damp je eenvoudig weg, overmaat zoutzuur maakt je ammoniumchloride hygroscopisch en er blijft altijd zuur achter, iets wat je beslist niet wilt in drop.

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 20:46

Alleen voor consumptie toegelaten chemicalien gebruiken.

Spul van de chemicalienboer, hoe zuiver dan ook is dat in de regel niet.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3314 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2008 - 23:56

true

begin bijna zin te krijgen om het zelf ook eens te proberen te maken

GI-frank

GI-frank

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2008 - 09:29

Het is alweer een tijdje geleden, maar mijn dropfabriekje is al aardig opgestart... :P

Ik heb veel spullen bij Van der Pigge in Haarlem kunnen kopen, zoals salmiakzout en diverse glansmiddelen en olieën. Ook Labstuff (bedankt woelen) heeft geschikte grondtstoffen, zoals mais- en aardappelzetmeel en diverse suikersoorten, kleurstoffen enz. En de Sligro had de glucosestroop.

Het belangrijkste, zouthoutwortelextract (in poedervorm), heb ik rechtstreeks uit Italië weten te halen.

Allemaal bedankt voor de tips.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3314 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2008 - 09:36

wanneer kunnen we proeven?

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2008 - 13:29

Er staat toch echt zoethoutwortelpoeder op de site van Labstuff hoor..
Dus ik hoop dat je niet te veel hebt betaald voor het spul uit Italie :eusa_sick:

GI-frank

GI-frank

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2008 - 10:26

Er staat toch echt zoethoutwortelpoeder op de site van Labstuff hoor..
Dus ik hoop dat je niet te veel hebt betaald voor het spul uit Italie  :eusa_sick:

Ik heb toch heel wat tijd op de Labstuff site doorgebracht, maar dat had ik niet gevonden. En ja, ik heb te veel betaald. Ik kon kiezen: één fabrikant kon het leveren voor €. 8,00 per kilo, maar dan moest ik 25 kilo afnemen. Dat was me toch iets te veel, aangezien er nog geen 3-5% van het goedje in drop nodig is.

Waar ik het kocht kostte het €. 20,00 per kilo... :oops:
Ik zal voortaan beter opletten.

Enne...ArcherBarry, zo gauw ik er 100% zeker van ben dat niemand een vreselijke voedselvergiftiging oploopt van mijn experimenten mag je best eens proeven hoor. :P

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3314 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 mei 2008 - 11:29

voor bijna al uw vragen omtrend voedelveiligheid, mail mij :P

Veranderd door ArcherBarry, 16 mei 2008 - 11:30

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 21:25

Ik zal wel de arabisch gompoeder niet vergeten, deze is superieur boven (gemodificeerde) zetmeel. Drop met arabische gom gemaakt heeft het voordeel dat het niet plakt aan je gehemelte, terwijl met zetmeel gemaakt dat helaas niet zo. De beste drop is ook gemaakt met arabische gom en is veel duurder dan de goedkopere versies gemaakt met zetmeel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures