Schiff-kleurreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

Schiff-kleurreactie

wat is de verklaring voor het feit dat als men butanal bij schiffreagens doet het verkleurt van oranje naar paars, en als men dit doet met butanon de oranje kleur behouden blijft?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Schiff-kleurreactie

Wat is het primaire verschil tussen butanon en butanal?

Berichten: 21

Re: Schiff-kleurreactie

Wat is het primaire verschil tussen butanon en butanal?
Het ene is een aldehyde en het andere een keton

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Schiff-kleurreactie

Kan een keton nog verder oxideren, en kan een aldehyde dat? Heb je al uitgevogeld waarop de kleurreactie baseert?

Berichten: 21

Re: Schiff-kleurreactie

Kan een keton nog verder oxideren, en kan een aldehyde dat? Heb je al uitgevogeld waarop de kleurreactie baseert?
keton kan niet verder oxideren, aldehyde wel 2x zelfs

kdenk dat het te maken heeft met de fuchsine die hierbij gebruikt wordt en de SO2 afkomstig van Na2SO3

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Schiff-kleurreactie

Jup, fuchsine heet nl niet voor niets zo, het is namelijk al paars. Fuchsine oxideer je eerst met het natriumsulfiet, vervolgens oxideert het fuchsine je aldehyde, waardoor het weer terugvalt naar zijn paarse beginkleur.

Berichten: 21

Re: Schiff-kleurreactie

Jup, fuchsine heet nl niet voor niets zo, het is namelijk al paars. Fuchsine oxideer je eerst met het natriumsulfiet, vervolgens oxideert het fuchsine je aldehyde, waardoor het weer terugvalt naar zijn paarse beginkleur.
thx! :D :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Schiff-kleurreactie

http://www.uni-regensburg.de/Fakultaeten/n...D-ald_add-e.htm

Voor wat meer info, er vindt trouwens niet echt een oxidatie plaats, maar eerder complexvorming, sorry voor de verwarring.

Ik begon nl te twijfelen aan mijn uitleg omdat er ook nog een dot sulfiet in de oplossing moest zitten dat eerst geneutraliseerd moest worden, zou mijn uitleg de juiste zijn. Ik ben voor de zekerheid maar even gaan googlen :P

Berichten: 21

Re: Schiff-kleurreactie

FsWd schreef: http://www.uni-regensburg.de/Fakultaeten/n...D-ald_add-e.htm

Voor wat meer info, er vindt trouwens niet echt een oxidatie plaats, maar eerder complexvorming, sorry voor de verwarring.

Ik begon nl te twijfelen aan mijn uitleg omdat er ook nog een dot sulfiet in de oplossing moest zitten dat eerst geneutraliseerd moest worden, zou mijn uitleg de juiste zijn. Ik ben voor de zekerheid maar even gaan googlen :P
dankje om te googlen vo me :P ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Schiff-kleurreactie

dankje om te googlen vo me :P ;)
<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Hmm, ik krijg een beetje een vreemd gevoel als ik je posts van het laatste uur lees.

We zijn geen Google-machine dus. Je spamt heel veel vragen, waarvan je zelf al aangeeft dat ze eenvoudig te googelen zouden zijn. Dat komt erg verkeerd over. Houd er rekening mee dat we er niet zijn om je werk uit handen te nemen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 21

Re: Schiff-kleurreactie

the nutty professa schreef: dankje om te googlen vo me :P   ;)
Ik spam juist niets dit zijn vragen uit mijn verslag en mijn leerkracht heeft ons geen reacties gegeven zodat we dit zouden kunnen oplossen en ik heb perongeluk dat ene 2x gepost.

Wees gerust als ik het zelf kan oplossen doe ik dat ook!

Reageer