Springen naar inhoud

Hypochloriet

• Log in om te kunnen reageren

Gjilke_CF

Gjilke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 19:05

In en om het huis wordt er schoongemaakt met chloortableten, met als werkzame stof hypochloriet.
Ik vond in dit topic al het e.e.a. over dit onderwerp.

Als ik het goed begrijp is de werkzame stof in een chloortablet de ClO-, wat vervolgens bindt met H+ tot ClOH, wat dan weer eenvoudig door het membraan van microorganismen diffundeerd.

Ik vraag mij het volgende af:
- Is de hoeveelheid hypocloriet belangrijk? Oftewel, maakt het uit of ik 1 of 10 tabletten per 10 liter gebruik?
- Is de temperatuur van het water waarin het oplost belangrijk? Reageert de stof bijvoorbeeld sneller tot Cl2?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 19:22

Uiteraard is de hoeveelheid van belang. Het hangt van de toepassing af hoeveel je moet gebruiken. Voor schoonmaakdoeleinden vind ik een tablet van 20 gram op 10 liter water een redelijke hoeveelheid. Je moet dan al wel oppassen met spatten. Je hebt dan al genoeg om bijv. bleekvlekken in kleding te krijgen. Het is niet zo veel dat je er echt ernstige schade mee veroorzaakt aan je huid.

Voor schoonmaken is de temperatuur natuurlijk ook van belang. Hoe warmer, hoe beter het reinigt. Hypochloriet is echter niet bijzonder stabiel en water, warmer dan pakweg 70 graden maakt het inaktief (vorming van niet werkzaam chloride en chloraat).

Gjilke_CF

Gjilke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 10:25

Bedankt!
Het gaat in dit geval om het schoonmaken van een professionele keuken.
Wanneer ik meer tabletten per 10 liter gebruik, wordt het dan daadwerkelijk schoner? Hoe groot is het effect.
En waarom reinigt het beter bij warmer water. Ik las op het internet dat hypochloriet ontleedt bij hogere temperaturen? Is dat bij die 70 graden?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures