Springen naar inhoud

[scheikunde] Huistaak chemisch evenwicht

• Log in om te kunnen reageren

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 21:17

Als voorbereiding voor men komende toets volgende week, heb ik een paar niet-gemaakte oefeningen uit onze cursus genomen. Nu wil ik wel graag weten of men antwoorden correct zijn (zie men leerkracht niet meer voor de toets).

1) Men heeft een in evenwicht verkerend gasmengsel van NH3, N2 en H2. Noteer deze evenwichtsreactie:
N2 + 3 H2 <--> 2 NH3

a)Wat gebeurt er met de ligging van dit evenwicht als men de druk verhoogt:
druk stijgt, volume daalt dus door de verhouding gas 4 : 2 verschuift het evenwicht naar links
b)Wat gebeurt er met de ligging van dit evenwicht door bij het gasmengsel het inerte gas argon te persen bij constant volume:
Er gebeurt niets door het inerte gas.

Wat gebeurt er bij het volgende evenwicht:
SO2 + O2 <--> SO3
als men de temperatuur verhoogt? het evenwicht verschuift naar links
als men platina vervangt door ijzer(3)oxide waarbij verhit platina de instelling van het evenwicht sterk verseneld en verhit ijzer(3)oxide in veel mindere mate:
we krijgen een slecht versneld evenwicht.

alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2008 - 22:11

Als voorbereiding voor men komende toets volgende week, heb ik een paar niet-gemaakte oefeningen uit onze cursus genomen. Nu wil ik wel graag weten of men antwoorden correct zijn (zie men leerkracht niet meer voor de toets).

1) Men heeft een in evenwicht verkerend gasmengsel van NH3, N2 en H2. Noteer deze evenwichtsreactie:
N2 + 3 H2 <--> 2 NH3

a)Wat gebeurt er met de ligging van dit evenwicht als men de druk verhoogt:
druk stijgt, volume daalt dus door de verhouding gas 4 : 2 verschuift het evenwicht naar links
b)Wat gebeurt er met de ligging van dit evenwicht door bij het gasmengsel het inerte gas argon te persen bij constant volume:
Er gebeurt niets door het inerte gas.

Wat gebeurt er bij het volgende evenwicht:
SO2 + O2 <--> SO3
als men de temperatuur verhoogt? het evenwicht verschuift naar links
als men platina vervangt door ijzer(3)oxide waarbij verhit platina de instelling van het evenwicht sterk verseneld en verhit ijzer(3)oxide in veel mindere mate:
we krijgen een slecht versneld evenwicht.

alvast bedankt :)

1a) Druk stijgt, volume blijft gelijk, wet van de kleinste dwang zegt dan dat de deeltjes hoeveelheid afneemt, evenwicht gaat naar rechts.

1b) Druk stijgt wederom en het evenwicht gaat verder naar rechts.

2a) Temperatuur stijgt, druk en volume blijven gelijk, evenwicht gaat naar rechts.

2b) Evenwicht stelt zich langzamer in vanwege de lagere activiteit van de katalysator.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 08:08

bij 2a): hoe weet je dat het evenwicht naar rechts gaat liggen, FsWd? Bij temperatuursstijging moet je kijken naar het exo-endotherm karakter van de reactie toch? Dus ik denk evenwicht naar links, mijn gevoel zegt dat er warmte vrijkomt bij de oxidatie van zwaveldioxide.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2008 - 12:26

Inderdaad: de reactie van SO2 en O2 naar SO3 is exotherm.

Bron: o.a. deze

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2008 - 14:28

bij 2a): hoe weet je dat het evenwicht naar rechts gaat liggen, FsWd? Bij temperatuursstijging moet je kijken naar het exo-endotherm karakter van de reactie toch? Dus ik denk evenwicht naar links, mijn gevoel zegt dat er warmte vrijkomt bij de oxidatie van zwaveldioxide.

Even niet aan gedacht, ik heb alle vragen gerelateerd aan pV = nRT

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2008 - 21:30

Bedankt voor de reacties.
Ik had trouwens bij 1.a een typfoutje gemaakt :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures