Springen naar inhoud

octaan bepaling Ron


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Safin

    Safin


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2008 - 09:12

hoi allemaal,

Weet iemaand hoe octane number (RON) hoger dan 100 kan bepaald worden?

groetjes,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ramoonus

    Ramoonus


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2008 - 12:09

is dat theoretisch wel mogelijk?

de definitie is toch 100 = 100% iso-octane?

#3

rappen-eddy

    rappen-eddy


  • >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2008 - 12:18

ja het bestaat wel degelijk, een hoger octaangehalte als 100% wil zeggen dat de verbranding van een bepaalde stof nog beter verloopt als iso-octaan (octaangetal 100).
Dit heb je volgens mij bv bij LPG

Maar de bepaling ervan, weet ik niet.

#4

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2008 - 12:20

Het octaangetal heeft niets met het gehalte aan iso-octaan te maken.

Het octaangetal zegt iets over het tijdstip van ontbranden wanneer brandstof in gasvorm onder druk wordt gezet. Per definitie heeft men aan n-heptaan het getal 0 toegekend en aan (iso-?)octaan het getal 100. Een brandstof die later ontbrandt dan iso-octaan heeft een octaangetal groter dan 100.

Dit octaangetal wordt bij ons voormalig moederlab bepaald. Vroeger werd het met een echt lopende motor bepaald. Er stonden in een ruimte altijd wel drie motoren te draaien. Het ontstekingtijdstip van die motoren werd steeds iets bijgeregeld. En op een gegeven moment wist de analist dan het RON. De bepaling was echt iets voor iemand met vakkennis en een beetje fingerspitzengefŁhl. Of het nu nog op deze wijze wordt gedaan, weet ik niet.

#5

Ramoonus

    Ramoonus


  • >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2008 - 12:21

gewoon op dezelfde manier als RON bepalen?
staat er niks in de norm hierover?

op de meeste apparaten kun je redelijk nauwkeurig tot +10% van het hoogste kalibratiepunt meten

ik weet toevallig dat er bij sommige bedrijven enorme motoren staan waarop de ron en mon op worden bepaald

Veranderd door Ramoonus, 25 januari 2008 - 12:22


#6

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2008 - 21:49

Ik ben geen specialist, maar volgens mij:

RON = Research Octane Number
MON = Motor Octane Number

De laatste wordt onder "realistischer" omstandigheden gemeten.

Verder denk ik niet dat het ontstekingsmoment van de motor veranderd wordt maar de compressieverhouding.

Normaal gesproken wordt het getal bepaald door de klopvastheid te vergelijken met een iso-octaan/heptaan mengsel. Dat is voor >100 inderdaad niet mogelijk. Er zullen dan andere vergelijkingsmengsels moeten worden gebruikt.

#7

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2008 - 13:11

Normaal gesproken wordt het getal bepaald door de klopvastheid te vergelijken met een iso-octaan/heptaan mengsel. Dat is voor >100 inderdaad niet mogelijk. Er zullen dan andere vergelijkingsmengsels moeten worden gebruikt.


Dit gebeurt door extrapolatie, neem ik aan. Uiteindelijk wordt er wel degelijk een grootheid gemeten, bijv. een druk of compressieverhouding (waarbij de brandstof begint met kloppen of iets dergelijks).
LPG heeft, zo las ik op internet, een octaangetal groter dan 100. Ook racebrandstoffen zitten boven de 100.

Verder denk ik niet dat het ontstekingsmoment van de motor veranderd wordt maar de compressieverhouding.

Dit lijkt inderdaad logischer. Maar de compressieverhouding van een motor is niet te wijzigen zonder ingrijpende veranderingen (andere cilinderkop of langere/kortere zuigers). Dus ůf de motoren waarmee het octaangetal wordt bepaald zijn bijzonder inventief gemaakt zodat de compressieverhouding makkelijk te veranderen is, ůf men bepaalt het octaangetal m.b.v. meerdere motoren, die elk een andere compressieverhouding hebben. Ik kan me herinneren dat er in het lab waar ik het over had, continu drie motoren stonden te draaien. Verder heb ik lang gezocht op internet, maar ik kan geen details over de bepaling vinden.

Overigens zijn er meer getallen die een klopvastheid aanduiden. Zo heb je het methaangetal voor gassen en het cetaangetal voor diesel. Leerzaam, dat internet. [|:-)]

#8

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2008 - 13:35

De compressieverhouding van een motor zou kunnen worden veranderd door de krukas omhoog en omlaag te bewegen.

Zie ook het Engelse wikipedia artikel: http://en.wikipedia....i/Octane_rating voor een bevestiging dat dit gebeurt.

Natuurlijk is een octaangetal boven 100 een extrapolatie. Hoe zou dat kunnen? Men zou een andere verbinding kunnen zoeken waarvoor geldt dat een 50/50 mensel van X met n-heptaan even klopvast is als 100% iso-octaan. Zo kan men de schaal tussen 0 en 200 definieren.

Er is geen triviale relatie tussen compressieverhouding en octaangetal, dus er moet altijd worden gecalibreerd.

#9

Robin85

    Robin85


  • >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 18:47

Aan benzine worden trouwens stoffen toegevoegd met octaangetallen hoger dan 100 om het octaangetal van de benzine te verhogen, ik denk aan methyl-tertbutylether die nu vooral gebruikt wordt, en vroeger benzeen wat nu niet meer zo veel gebruikt wordt vanwege carcinogene eigenschappen

#10

MariekeG

    MariekeG


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2008 - 17:31

Als je een detailed hydrocarbon analysis (GC) doet van je sample kan je aan elke individuele component de RON bijdrage toekennen, hiervoor zijn tabellen en formules beschikbaar in diverse ASTM methodes.

#11

welman

    welman


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2008 - 20:38

Als je een octaan getal boven de 100 wil bepalen, moet je een Tolueen standaard gebruiken. b.v. Tol.st. 103.3.

- 74 % Tolueen
- 15 % Iso octaan
- 11 % Heptaan

Als je een octaan getal boven de 100 wil bepalen, behoor je dit wel volgens de bracket methode te doen. Dit staat allemaal beschreven in het ASTM D 2699.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures