Verzuurbepaling plantaardige olie met GC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

Verzuurbepaling plantaardige olie met GC

Hallo,

Ik heb een vraagje, Ik ben bezig met het bepalen van de verzuursamenstelling van kokos en palm olie door middel van GC. dit werkt erg goed en ik krijg een goede scheiding. maar als ik mijn GC kalibreer en een paar weken later weer meet dan zijn mijn pieken verschoven en dat terwijl ik niets aan de GC of de monstervoorbereiding verander. is er iemand die mij kan vertellen waarom??

Groeten Marjolein

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verzuurbepaling plantaardige olie met GC

Wat versta je onder of wat doe je bij het calibreren van een GC (vervang je onderdelen of zo?

Vraag twee: Over hoeveel retentietijdverschuiving hebben we het?

Vraag drie: Is dit altijd of is het eenmalig iets?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 223

Re: Verzuurbepaling plantaardige olie met GC

blijft er niks hangen in de kolom?

word er ook uitgestookt achteraf?

is de gasflow hetzelfde bij binnenkomst?

Berichten: 516

Re: Verzuurbepaling plantaardige olie met GC

Wordt die GC veel gebruikt door anderen? want dan kan het simpel te verklaren zijn door de gasdruk in de fles. Zelfs met speciale kranen die ervoor zorgen dat de juiste druk blijft en de juiste gasflow, kan het toch een groot verschil opleveren. Hoe leger de fles, hoe minder precies de gasflow nog geregeld kan worden, en dit geeft een verschuiving van de pieken.

Natuurlijk is dat effect niet van belang binnen dezelfde meting (dan verandert de gasdruk in de fles maar weinig), maar als er een hele tijd over gaat, en die GC wordt veel gebruikt, dan kan dat wel een verschil opleveren.

Natuurlijk moet je dit afwegen ten opzichte van hoe groot de verschuivingen zijn. Zeer gote verschuivingen zullen waarschijnlijk wel een andere oorzak hebben.

Berichten: 33

Re: Verzuurbepaling plantaardige olie met GC

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Onder het calibreren van de GC versta ik dat wij een controlemonster hebben waarvan bekend is welke verzuren er in zitten. deze benoemen we dan en dat slaan we op. aan de hand hiervan worden dan automatisch de andere gemeten vetten bepaald en dat gaat goed tot ik een volgende run in zet een week later. we gebruiken de GC normaal gesproken maar 1 keer per week.

dit komt iedere keer terug. hoeveel de pieken presies verschuiven weet ik niet. maar het is iig zoveel dat het programma de pieken niet meer automatisch benoemd.

Voor zover ik kan zien blijft er niets achter in de kolom wat een volgende meting kan verstoren. als dat wel het geval zou zijn zou ik verwachten dat je al een verschuiving ziet tov een meting direct ervoor maar dan heb ik dit probleem niet.

Er wordt niet uitgestookt achteraf.

En de gasflow blijft hetzelfde.

De GC wordt alleen door ons gebruik en alleen voor deze bepaling. De gasfles wordt ook gebruikt voor de AAS maar voor we deze hadden was er hetzelfde probleem.

Hier is echter nooit iets meegedaan omdat hier iedere keer alle pieken opnieuw werden benoemd maar ik zou het graag automatisch hebben. dat scheelt een hoop tijd en het lijkt mij ook niet de bedoeling dat dit iedere keer opnieuw nodig is.

dus Tips zijn zeker welkom!

Reageer