perhydrit tabletten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

perhydrit tabletten

Ik heb in mijn jeugd het voorrecht gehad een scheikundedoos (KOSMOS) te hebben gekregen van mijn vader. Hiermee hebben we samen best wat experimenten uitgevoerd.

Ik heb de doos nog steeds en heb hem laatst weer eens geopend. Ik zag tot mijn verbazing dat het buisje waarin enkele perhydrit tabletten zouden moeten zitten, 'leeggelopen' was en dat er weer witte kristallen aan de buitenkant van het buisje zijn gevormd. Ik weet niet of dit nog steeds uit perhydrit bestaat of dat het perhydrit ontbonden is na al die jaren.

Ik vraag me af of ik ergens perhydrit tabletten kan kopen om de scheikundedoos weer aan te vullen. Wordt het wellicht weleens gebruikt door forumbezoekers?

Berichten: 3.145

Re: perhydrit tabletten

Perhydrit is een ureum-waterstofperoxide complex. Koop gewoon waterstofperoxide als vervanging, dat zal voldoen voor de meeste experimenten.

Ureum kun je ook kopen, kijk maar eens op www.labstuff.nl.

Berichten: 23

Re: perhydrit tabletten

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb het destijds enkel gebruikt om H2O2 te maken. Ik wist destijds niet dat dit dus eigenlijk 'vervuild' was met ureum.

Het is echter wel makkelijk om H2O2 in een vast complex beschikbaar te hebben, zodat je zelf de concentratie van het uiteindelijk waterstofperoxide kan beinvloeden. Ik weet enkel dat er 3% H2O2 oplossingen bij de drogist te koop zijn. Dit heb ik vroeger wel gekocht voor experimenten.

Ik heb via internet wel leveranciers gevonden die perhydrit verkopen, maar het lijkt erop dat dit enkel aan bedrijven wordt verkocht. Is dit ureum-waterstofperoxide complex redelijk eenvoudig zelf te maken om zo weer te kunnen beschikken over meer geconcentreerde H2O2 oplossingen?

Berichten: 3.145

Re: perhydrit tabletten

Als je meer concentratie wilt, neem dan 30% waterstof peroxide. Dit kun je bij een ouderwetse drogist wel bestellen, het kost een kleine 10 euro per liter. Ik kan je ook wel een on-line bron laten weten, die het verkoopt en op veilige manier naar je toe stuurt, samen met nog vele andere chemicalien, zodat je die scheikundedoos weer helemaal back-to-original kunt maken :P .

Mail maar voor meer info als je er belang bij hebt.

De perhydrit oplossing komt ook niet zo veel verder dan 3%. In perhydrit zit 36% gewicht waterstofperoxide. Als je hiervan 10 gram kunt oplossen in 100 ml water, dan zit je ook op zo'n 3%. Misschien kom je nog wel tot het dubbele, maar dan heb je het naar mijn idee ook wel gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: perhydrit tabletten

Het perhydrit CO(NH2)2·H2O2 is overigens wel gemakkelijk zelf te maken:

Een oplossing van ureum in 30% waterstofperoxide met een molaire ratio van 2:3 wordt gedurende een paar minuten tot 60 °C verwarmd. Na afkoelen wordt de oplossing overgeschonken in een kristallisatieschaal voor verdamping en kristallisatie. Dit laatste kan wel een paar dagen duren. De kristallen (meestal naalden) kunnen worden afgefiltreerd.

Bron: Lu et al., J. Am. Chem. Soc., 1941, 63(1), 1507-1513.

Berichten: 23

Re: perhydrit tabletten

Aha,

Zo had ik het nog niet eens bekeken. Met perhydrit is dus niet eens zo'n geconcentreerde H2O2 te maken. Nu zal voor de meeste experimenten een 3% oplossing wel voldoende zijn, maar ik zal eens kijken of het in 30% oplossing te verkrijgen is bij een 'echte' drogisterij.

Met betrekking tot de houdbaarheid, denk ik dat H2O2 30% in de koelkast waarschijnlijk best een tijd lang goed te bewaren is, nietwaar?

Ik zal het uiteraard pas aanschaffen als ik enkele experimenten heb uitgezocht om te doen. Het zelf maken van een ureum-waterstofperoxide complex zal er één van zijn. Ik moet toegeven dat dit forum mijn enthousiasme voor chemie weer helemaal aanwakkert.

DrQuico, dienen de perhydrit-kristallen, met gebruikmaking van een Büchner-trechter, te worden afgefilterd? Zijn er andere zoutcomplexen dan met ureum, die makkelijk te vormen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: perhydrit tabletten

Franz schreef: Met betrekking tot de houdbaarheid, denk ik dat H2O2 30% in de koelkast waarschijnlijk best een tijd lang goed te bewaren is, nietwaar?
Dat klopt. Zeker wel een (paar) jaar
DrQuico, dienen de perhydrit-kristallen, met gebruikmaking van een Büchner-trechter, te worden afgefilterd? Zijn er andere zoutcomplexen dan met ureum, die makkelijk te vormen zijn?
De Büchner-trechter is wel de gemakkelijkste optie, dan zijn de kristallen een stuk droger. Maar met een koffiefilter zou het ook goed moeten kunnen.

Er zijn veel zoutcomplexen van waterstofperoxide bekend. Kijk bijvoorbeeld hier eens naar.

Berichten: 23

Re: perhydrit tabletten

Ik heb wat H2O2 oplossing gekocht en zal ook wat ureum proberen te vinden. Ik weet niet of het makkelijk zal lukken om een complex te vormen van ureum met H2O2, maar ik ga het gewoon proberen als ik ureum heb. Ik heb een methode via een 'papje' gevonden en een methode via een minder oververzadigde ureum-oplossing.

Reageer