Springen naar inhoud

Pesticiden

• Log in om te kunnen reageren

sasa

sasa

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2008 - 18:04

Hallo,

Ik doe een eindwerk, thesis, of hoe je het wil noemen over Pesticiden. Graag had ik dit zoveel mogelijk met chemie in verband gebracht, wat volgens mij goed moet lukken. Ik ben juist begonnen met DNOC te bespreken, als herbicide. Ik heb ergens gelezen dat het inwerkt tijdens de celademhaling en de oxidatieve fosforylatie. Nu is mijn vraag: Hoe gebeurt dit juist?

Hier is wat verdere info over DNOC - mijn eigen tekstje! :

Een veelgebruikt herbicide is Dinitro-o-cresol - kortweg DNOC. Deze stof heeft verschillende eigenschappen waardoor ze niet alleen als herbicide, maar ook als fungicide en zelfs als insecticide dienst doet. Over de laatste twee termen zal later nog gesproken worden, nu zal ik het even over de werking van DNOC als herbicide hebben.

DNOC, C7H6N2O5, is een cresol (een benzeenring(C6H6) gebonden met een hydroxyl-groep (OH) en een methyl-groep (CH3) ), waar twee Nitriet-groepen (NO2) aanhangen. DNOC is dus het acroniem (afgekort letterwoord) van Dinitro-o-cresol, en wordt ook wel DNC, Detal, Etzel en soms zelfs fruit-tree carboline genoemd.
Deze gesynthetiseerde stof werkt als herbicide in op graan, hop, wijn, en ander fruit.

Alvast erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2008 - 18:44

Geen tip over de werking, maar een hulpje op zich:

Ik zou gewoon een plaatje van het molecuul neerzetten met 4,6-dinitro-o-cresol eronder. Dat is makkelijker voor de lezers aangezien ze het molecuul niet meer in hun hoofd hoeven te tekenen.

Plaatje:

Geplaatste afbeelding

sasa

sasa

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2008 - 11:14

Ja, bedankt! Ik heb nog veel gezocht, maar ik vind ook niets over de precieze werking. Ik zal eens wat vragen aan de chemieleerkrachten op school...

Alleszins toch bedankt!!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2008 - 12:07

Misschien mag ik je een raad geven.

Er zijn meer dan duizend bestrijdingsmiddelen bekend. Deze kunnen worden onderverdeeld in insecticiden, pesticiden, herbiciden, rhodiciden, fungiciden, acariciden en misschien nog wel meer ciden. ¬īPesticiden¬ī is maar een groep van bestrijdingsmiddelen. Insecticiden zijn per definitie geen pesticiden.

Daarnaast zijn bestrijdingsmiddelen ook chemisch te verdelen in groepen, bijv. triazines, fosforbestrijdingsmiddelen, carbamaten, thiocarbamaten, dithiocarbamaten, fenylurea, fenoxycarbonzuren, noem maar op.

Van veel bestrijdingsmiddelen weet men dat het ergens in een lichaam effect heeft op een proces, maar weet men chemisch gezien (nog) niet precies hoe. Ik vraag me af of het zin heeft om je in de exacte werking te verdiepen, temeer omdat er zoveel bestrijdingsmiddelen zijn. Zou het niet verstandig zijn om je te beperken tot een niveau zoals wat je nu van DNOC weet, nl. (in mijn woorden) dat het de oxidatieve stofwisseling versnelt en daarbij zorgdraagt voor een te hoge warmte-ontwikkeling voor het lichaam? Er zijn andere bestrijdingsmiddelen die deze werking hebben. Je zou ze zo in groepen kunnen verdelen naar werking (ik suggereer maar wat).

Als je verder gaat dan het door mij voorgestelde niveau, dan loop je het gevaar dat je maar een heel klein aantal van alle bestrijdingsmiddelen bij de horens vat en dat je eindwerk een weinig zinvolle opsomming wordt van een aantal willekeurig gekozen middelen.

Sowieso lijkt het me zinvol om je eerst te verdiepen in de onderverdeling, om de systematiek in die onderverdeling door te krijgen. DNOC bijv. is geen pesticide. Het is een stof die vanwege zijn werking in te delen is in de insecticiden en de herbiciden.

Edit: typfoud.

Veranderd door Marjanne, 27 januari 2008 - 12:09

sasa

sasa

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2008 - 18:10

Je hebt gelijk. Alvast erg bedankt! Ik ga misschien met een prof Chemie gaan spreken over dit onderwerp, hopelijk kan die mij ook wat uitleg geven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures