[scheikunde] Kaliumjodaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Kaliumjodaat

Hoi

Mijn profielwerkstuk gaat over vitamine c gehalte bepaling met kaliumjodaat door middel van een titratie, hij is mislukt. Ons oplossing werd al meteen zwart na een paar druppels toevoeging van kaliumjodaat. (we hebben 10 titraties gedaan waarvan aleen de eerste goed lukte).

De Toa heeft vertelde dat het waarschijnlijk ligt aan dat KaliumJodaat, dat we in een doorzichtig fles hadden bewaard, met licht gereageerd heeft waaordoor er al inm het buret I2 was ontstaan en dit meteen zwart werd door het zetmeel. Maar of dit egt zo is weet hij niet zeker

Hier is de link naar de preofomschrijving die we hebben gebruikt:

http://www.bioplek.org/techniekkaartenbove...1vitaminec.html

Mijn vraag is nu hoe Kaliumjodaat met licht reageert?

en waar kan ik iets over de eigenschaoppen van kaliumjodaat vinden?

Ik heb op internet gezicht maar er staat nergens iets ocver dat kaliumjodaat met licht reageerrt

Alvast bedankt ;)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Kaliumjodaat

Kaliumjodaat verandert niet onder invloed van licht.

Wat wel gebeurt is dat jodide en jodaat ogenblikkelijk met elkaar reageren onder vorming van jood, zelfs wanneer er maar weinig zuur aanwezig is. Had je bij die latere tests wel voldoende vitamine C in je oplossing.

Wat gebeurt is het volgende: 5I- + IO3- + 6H+ --> 3I2 + 3H2O

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Kaliumjodaat

Dankjewel Woelen,

Maar weet je:

we hebben na dat de titraties mislukten, elke keer een ander factor verandert,

-vitamine C gehalte vergroot

-ander keer: zonder zwavelzuur de proef uitgeveord

- ander keer zonder natrumthiosulfaat

-met verschillende molariteiten van natrumthiosulfaat

Maar ik zal effe mijn waarneming beschrijving:

We titreerden met KIO3 en als we natruimthoisulfaat erbij deden werd het opeens zwart. Maar we hebben dit ook een keer gedaan zonder natruimthiosulfaat, en met verschillende molariteiten van natriumthiosulfaat, en telkens werd de oplossing zwart na een paar ml van KIO3 bij de KI, zwavelzuur, vitamine c en en de zetmeeloplossing. Denk je dan dat het iets te maken heeft met dat natriumthioosulfaat ezo.?

Maar :D egt egt bedankt :D voor de vorige reactie waarbij je ons erop wees dat Kaliumjodaat niet verandert onder invloed van licht.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kaliumjodaat

manisha schreef: Dankjewel Woelen,

Maar weet je:

we hebben na dat de titraties mislukten, elke keer een ander factor verandert,

-vitamine C gehalte vergroot

-ander keer: zonder zwavelzuur de proef uitgeveord

- ander keer zonder natrumthiosulfaat

-met verschillende molariteiten van natrumthiosulfaat

Maar ik zal effe mijn waarneming beschrijving:

We titreerden met KIO3 en als we natruimthoisulfaat erbij deden werd het opeens zwart. Maar we hebben dit ook een keer gedaan zonder natruimthiosulfaat, en met verschillende molariteiten van natriumthiosulfaat, en telkens werd de oplossing zwart na een paar ml van KIO3 bij de KI, zwavelzuur, vitamine c en en de zetmeeloplossing. Denk je dan dat het iets te maken heeft met dat natriumthioosulfaat ezo.?

Maar :D egt egt bedankt :D voor de vorige reactie waarbij je ons erop wees dat Kaliumjodaat niet verandert onder invloed van licht.
Als het zonder thiosulfaat ook zwart werd, ligt het natuurlijk niet aan het thiosulfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Kaliumjodaat

Ik begrijp het niet zo goed.... 8-[

In het voorschrift waarin je in je eerste post naar verwijst, komt helemaal geen thiosulfaat voor. Als die link de te gebruiken methode is, dan heb je geen thiosulfaat nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kaliumjodaat

Ik denk dat je vit. C gewoon naar de ***** is; er is namelijk niets wat het I2 terugreduceert tot 2 I-.

Met thiosulfaat kun je de vitamine C oplossing langer bewaren, dit heeft natuurlijk geen zin als je die pas op het laatste moment erbij doet. En laat net vitamine C gevoelig zijn voor licht, dus als je dat niet in een bruine fles op een donkere plek hebt bewaard...

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Kaliumjodaat

ik moet bekennen dat ik mijn vitamine C oplossingen 5 dagen voor het uitvoeren van de proef heb gemaakt. Ik had mijn vitamines NIet in een donkere fles bewaard. Jammer dat ik ondanks de literatuurstudie ik over vitamine C heb gedaan er niet bij heb stilgestaan dat het de gevoelige vitamine is.

Maar ik kan ik nu iets inh mijn Foutendiscussie zetten.

Tnx Egt Top :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kaliumjodaat

Geen probleem, je snapt tenminste wat je nu te doen staat. Veel mensen gaan nl proberen om toch een goede uitkomst of concentratie uit de lucht te toveren omdat ze bang zijn een slecht punt te krijgen. Op je uiteindelijke antwoord wordt je namelijk nooit zwaar berekend, wel op hoe je aan je antwoord komt, en als het fout is, of en wat je vertelt wat fout is gegaan Afbeelding

Reageer